Glitter och sånt

~
För någon vecka sedan fick jag en sådan himla lust att sminka mig. För första gången på flera månader var jag sugen att exprimentera med ögonskuggor och läppstift och glitter och sånt. Det blev varma färger med glitter, mörka läppar och en röd eyeliner som jag gjorde genom att blanda ögonskugga med läppbalsam (fungerade ju!). Sedan filmade jag hela kalaset också för den som vill se processen.

- Produkter jag använde:
. Too Faced Shadow Insurance
. Anastasia Brow Powder Duo
. Loreal Brow Artist Plumper
. Makeupstore Microshadow "Carpe Diem"
. NYX "Color Riot" Eyeshadow Palette
. H&M Glitter Dust "Catherine Wheel"
. Tony Moly Pandas Dream Mascara
. NYX Lip Liner "Urban Café"
. Rimmel Kate Lipstick #48

Det stora Greklandsinlägget

~
Här kommer det - inlägget om Greklandsresan 2017. Bara sisådär fyra månader försenat. Jag har bara inte orkat ta tag i att rensa och redigera alla bilder, det ligger mycket jobb bakom det här inlägget. Hur som haver - här är det i alla fall.

Min farfar jobbar med att segla andras båtar mellan olika länder för de som inte själva vill göra den resan men ändå transportera sin båt. Han håller mycket till i Grekland och därför brukar vi åka dit och hälsa på lite då och då.

22 juni

Tidigt, tidigt - mitt i natten-tidigt landade vi på Korfus flygplats. Som vanligt när jag flyger från ett snustorrt Sverige får jag en chock när jag kliver ur planet och möts av kvav värme och en luftfuktighet som nästan bildar vattendroppar på huden. Farfar hade fixat en taxi från flygplatsen till hamnen där hans segelbåt och min farmor låg och väntade på oss. Taxichauffören körde 90 hela vägen rakt genom stan. Varje gång jag besöker Grekland har jag glömt bort medelhavsbornas DÖDSLÄNGTAN när de tar sig fram i trafiken.

Korfu var tomt, tyst och dunkelt klockan fem på morgonen. Soluppgången var helt jävla otrolig, vackraste jag sett. Gick såklart inte att fånga på bild dock. När vi kom fram till båten störtade vi i säng och sov långt in på förmiddagen.

När vi vaknade promenerade vi in i Korfu stad. Det kändes som ett helt annat ställe från hur det var bara några timmar tidigare. Det var människor och bilar överallt. Vi vandrade genom de trånga gatorna, köpte färska grönsaker och frukt från marknadsstånd.

Senare den dagen påbörjade vi resan söderut. Vi tog oss till Plataria. Där draggade vi en bit ut från stranden och fick ta jollen in till land. Vi åt middag på en restaurang med vinrankor som tak och hittade gratis wifi. Tänkte på att grekerna generellt inte lagar särskilt fantastisk mat. Tycker ofta det är okryddat och ganska tråkigt.

24 juni

Nästa stopp var på ön Paxos. Det var bästa stoppet på hela resan. Ett supermysigt litet samhälle som hade ett mycket bra utbud av barer och restauranger. Vi drack världsgoda mojitos på en aning modernare bar. Vi snorklade och aktade oss för giftiga sjöborrar. Vi köpte också hattar för att skydda våra sverige-bleka ansikten från solen.

25 juni

Vi tog oss sedan till Preveza. Här kände jag mig nästan som hemma. Vi brukar besöka den staden varje gång vi åker till Grekland. Här fanns det lite mer shopping att göra, jag köpte bl.a. en ny byxdress. Här fanns också chillbox - en glassbar där man fick välja på nötter och godis och choklad och nougat och bär och frukt och en massa annat som topping. Deras citronsorbet var oslagbar. På andra sidan sundet från kajen till Preveza ligger en marina. Där har farfars segelbåt sitt hem. Vi gick i land och käkade på en restaurang med en ägare som gav farfar en vänskaplig kram och hejade glatt på oss andra.

27 juni

När vi kom till Lefkas kunde jag aldrig lägga ner kameran. Det fanns så många vackra fasader och trånga gator att fota! Det var iofs ett återkommande tema under hela resan. Vi gjorde mer shopping och andades ut av lättnad när solen gick ner och det blev lite svalare ute. Vi drack inte-särskilt-goda mojitos på en bar mitt på torget och klappade på vänliga herrelösa hundar. Min lillebror fick sin lejonman till hår klippt hos en hipsterbarberare.

28 juni

Vi lämnade kajen till Lefkas och drog oss en aning utanför till en liten halvö där vi lade till en bit ut från stranden. Vi var helt ensamma i viken. Det gick att bada direkt från båten och simma in till ön för att utforska. Jag och min bror upptäckte bra klippdykningsställen, gräshoppor med giftiga taggar lika långa som deras kroppar och en tvättäkta turiststrand med Bob Marley-tema.

29 juni

Vi drog vidare till Nidri där farfar skulle köpa något för att reparera en skada i båten. Staden ligger som inbäddad och skyddad från havet vilket resulterar i att det var en helt sjuk STEKANDE värme. Varmaste stoppet på hela resan, nästan outhärdligt. Man kunde inte heller svalka sig med ett bad eftersom vattnet i hamnen var så smutsigt. Medan farfar lagade båten gjorde vi andra en restaurang-tour. Vi hoppade från restaurang till restaurang som låg längs kajen och beställde in något nytt att dricka på varje stopp. Bäst var de restauranger med många fläktar och sämst var de som hade skinnklädsel på stolarna - ja ni kan ju tänka er.

30 juni

LANY släppte sitt debutalbum och jag lyssnade varje sekund av dygnet. Vi vände om med segelbåten, kom tillbaka till Preveza och spenderade en natt eller två där.

2 juli

Vi stannade till på Parga, här var det mycket turister och fräsiga hotell och pooler och parasoller och OTROLIGT vackert. Från havet såg det ut som att huset i staden var staplade på varandra eftersom den är byggd på ett berg. Jag och mamma tog en promenad där vi träffade blyga katter, klättrade uppför branta backar och hittade fina läderväskor i överprisade lokala butiker. Vi gick genom en bit av resterna av fortet och murarna som täcker en stor del av staden. Jag åt en club sandwich och fotade ALLT jag såg för att ALLT var så satans vackert.

3 juli

Över dagen tog vi oss upp till Korfu igen, det tog ca 7 timmar av konstant seglande. Jag lyssnade på musik och podcasts och läste ut alla farmors veckotidningar. Vi stannade i Korfu ett par dagar, åkte bland annat en superturistig tåg-tour genom staden som helt klart INTE var värd pengarna. Vi åt på en restaurang där ägaren var en charmig gammal gubbe som kastade ur sig de svenska ord han kunde såsom ”skål” ”hejdå” och ”osthyvel”. Vi råkade också krascha ett bröllop i vårt mission att hitta middag en kväll.

6 juli

Dags för farväl av farmor och farfar, tiden var kommen att åka hem till Sverige igen. Jag vinkade adjö till segelbåten och havet och solnedgångarna och det var Grekland för den här gången.

Jag har också klippt ihop en liten video om du skulle vilja se min resa i rörlig bild, här är den:

Om målarkurs och en akvarellpalett

~
Jag har målat lite till och från med akryl de senaste fyra åren ungefär. Just målningen är en sådan där grej som verkligen går i perioder för mig. Antingen ägnar jag flera timmar av min dag åt det eller så målar jag inte alls. Det senaste året har det stått rätt så stilla, mina påbörjade målningar har bara stått halvfärdiga på mitt staffli och väntat på mig.

Då började jag en målarkurs, ganska spontant och helt utan förväntan och plötsligt plockade jag upp mina penslar igen. Det är jag och ett par tanter som träffas en gång i veckan. Vi dricker kaffe och målar. De pratar om sina barnbarn och vilka som är släkt med vilka och jag sitter och lyssnar.

Hur som helst fick mitt återfunna intresse för målningen mig att vilja utvidga materialet jag jobbar med. Därför klickade jag hem akvarellfärger, penslar och papper av lite bättre kvalitét. Det är roligt att arbeta med en annan typ av färg, akvarell skiljer sig mycket från akryl.

Paletten är från Winsor & Newton. Penslarna är från Panduro. Papperet är från Arches.

En fotoäventyr med dimman som modell

~

En fredag för ett par veckor sedan vaknade jag upp till en tät dimma som vilade över trädtopparna utanför mitt sovrumsfönster. Dimma är bland det bästa jag vet, den får naturen att se så mystisk ut, som hämtad ur en saga. Jag kan nästan se älvor dansa över ängar klädda med dis. Som ett litet barn på julafton hoppade jag därför över frukosten och begav mig ut för att fota istället- helt lyrisk och full av inspiration.

Dimman stannade kvar långt in på förmiddagen och jag var ute på mitt äventyr i två timmar. Jag körde längs stora vägen och vek in på parkeringsfickor eller små grusvägar när jag hittade fotogeniska vyer.

Det är så MAGISKT! Att ett simpelt väderförhållande kan få en så hänförd. Tack för det.

Rose Loop Earrings

~
Just det! Har glömt att visa mina nya örhängen. Jag drabbades nämligen av en släng av starkt vill-ha-begär när jag råkade se dessa på nakd.com. Jag brukar egentligen inte bära örhängen, särskilt inte såhär stora men jag antar att jag får ändra på det nu.

Visst är de fina? Guldiga hoops med rosberlocker. Är av det märket Tranloev och känns som bra kvalitét, något jag föredrar när det kommer till smycken. Du hittar dem här.

» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «