7 rutiner jag ska jobba på

~
Det här året valde jag att inte sätta upp några nyårslöften för mig själv. Jag anser att jag inte behöver det just nu, och skulle jag komma på ett mål senare kan jag bara starta vilket datum som helst - det måste inte vara årsskifte för att kunna genomföra förändringar i sitt liv. Med allt det sagt har jag ändå skrivit ner ett par rutiner jag skulle vilja jobba på att pränta in i vardagen. 
 


Stretcha 5 minuter varje dag
Min bror är överrörlig och kan typ nudda näsan i tårna medan jag knappt når till knäna med fingertopparna. Lite orättvist tycker jag, men tyvärr kan man inte önska sig vigare. Därför ska jag verkligen försöka (med betoning på försöka) att stretcha minst fem minuter varje dag. Jag var jätteduktig på det här förut men någonstans på vägen tappade jag rutinen. Vill inte gå runt med värk i kroppen och känna mig åttiofem år längre, nu ska jag bli vig! 





II Läsa lite ur en bok varje dag
Det har ju varit lite sisådär med läsandet de senaste månaderna, böckerna vill liksom inte riktigt bita. Kanske är det bara en såndär lässvacka man hamnar i ibland? Hur som helst så ska jag kicka igång läsandet igen genom att läsa tio sidor ur en bok innan jag somnar. 2018 har ju startat bra på läsfronten faktiskt, har redan läst ut tre böcker, heja!

 
III Lämna mobilen oftare
Jag finner mig ofta med mobiltelefonen som fastklistrad i handen eller jackfickan eller bakfickan på jeansen. Ganska sjukt att vi konstant bär runt på den där lysande rektangeln och alltid är uppkopplade och tillgängliga. Att ha mobilen med sig bidrar ju tyvärr också till mycket slöscrollande på sociala medier bara för att man har tråkigt i ca 30 sekunder. Jag ska bli bättre på att lämna mobilen hemma när jag vet att jag inte kommer att behöva den. Ett första steg kan ju vara att låta den ligga kvar i sovrummet när man rör sig i resten av huset. 





IV 
Dricka mer vatten
Typ allas mål någonsin? Vi blir ju ständigt predikade för att vi borde dricka mer vatten, men det är ju faktiskt sant. Frågan är bara hur man ska komma ihåg, det brukar vara problemet. När jag gick sista året på gymnasiet drack jag konstant vatten under hela dagarna eftersom jag bar runt på en vattenflaska som jag fyllde på med jämna mellanrum - det var min lösning. Så nu ska jag börja med det igen, vattenflaskan får följa med överallt istället för mobilen, bra va? 
 
 
Bädda sängen varje morgon
Bara jag som tycker att det är så skönt att komma hem till en bäddad säng i slutet av dagen? Hela rummet känns mer rent och städat då. Det brukar också vara extra skönt att glida ner i en bäddad säng när det är sovdags. Jag ska försöka att bädda sängen det första jag gör när jag stigit upp på morgonen.

 



VI Ha en "pamper"-dag en gång i veckan
Jag äger många fuktkrämer och ansiktsmasker och serum men tar mig sällan tid att använda dem. En spadag i veckan kan förändra det. Söndagseftermiddagar är jag ofta ledig och det känns som en bra dag att chilla med massa ansiktsmasker i fejset inför den stundande veckan. 
 
VII Vattna blommorna en gång i veckan
Ahh, de där jävla krukväxterna. Jag älskar att ha levande blommor runt mig men jag är urkass på att ta hand om dem. De enda som överlevt hos mig har varit succulenter och kaktusar. Egentligen handlar det nog om ett ointresse från min sida, att hälla lite vatten i lite jord är inte raketforskning liksom. För att inte glömma bort min växtfamilj ska jag därför kolla in dem en gång i veckan - känna på jorden, vattna och det behövs och prata lite med dem ni vet. 
 
Men huuur ska jag komma ihåg allt det här egentligen? Funderar på att skriva upp punkterna på ett papper och sätta upp ovanför skrivbordet så att jag hela tiden blir påmind, så får det nog bli. 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.