Läs mer böcker!

~
Jag har alltid varit den som läst böcker. Från när jag var liten och stakade mig fram i Ronja Rövardotter till min fas med lättlästa fantasyböcker till idag då jag gärna läser biografier och litteratur av svenska författare. Däremot har jag mina svackor, precis som de flesta andra bokläsare (förmodar jag). 
 
Att läsa har, som vi vet, flera fördelar. Bland annat är det ett suveränt sätt att öka ordförståelsen, utmana hjärnan och ta en liten paus från verkligheten. 
 
Här är ett par tips på hur du kan fortsätta läsa trots att du inte har lust. Det här inlägget är också för dig som aldrig läser böcker men gärna skulle vilja börja med det. 
 
 
LÄS 10 SIDOR VARJE DAG. Försök att göra läsningen en del av din dagliga rutin. Ha som mål att läsa minst 10 sidor varje kväll innan du går i säng. Det är ett sätt att tvinga igång läsningen igen, ibland kan det behövas innan man kommer på rätt humör. 
 
ÄR BOKEN INTE BRA? GE UPP! Något jag lärt mig efter alla år av böcker fram och tillbaka är att jag bara ska läsa böckerna jag tycker är bra. Det låter kanske självklart men alltför ofta har jag hittat mig själv läsande en bok jag inte tycker om. Det går trögt och är inte roligt och det bidrar ju bara till en större svacka. Varför? Lägg undan boken och börja på en ny. Man kan ju liksom inte tycka om allt. 
 
GE LJUDBÖCKER EN CHANS. Ibland har man inte ro eller koncentration för att sätta sig med en bok och bara läsa rakt upp och ner. Ljudböcker kan vara ett bra alternativ då du dessutom kan göra annat under tiden. Personligen föredrar jag att lyssna på biografier och facklitteratur medan jag gärna läser en fysisk kopia när det kommer till skönlitteratur. Jag använder appen Storytel för att lyssna på böcker. 
 
GE DIG SJÄLV EN UTMANING. En utmaning och ett mål kan göra det roligare att fortsätta sträcka sig efter nya böcker när man läst ut de förra. Skriv listor på böcker du vill läsa, sätt mål för hur många sidor du ska läsa i veckan eller gå med i Goodreads 2018 Reading Challenge och bestäm hur många böcker du ska läsa under detta år. 
 
TA MED BOKEN ÖVERALLT. Ha som vana att packa ner den var du än ska, du vet aldrig när det blir lite tid över för at läsa. I bussen, på lunchen eller en oplanerad håltimme. Ljudboken har du förmodligen redan med dig i mobilen och då gäller det bara att ta med hörlurarna. 
 
PRIORITERA ATT LÄSA. Egentligen är läsning helt enkelt bara en prioritering man måste göra. Bli bättre på att plocka upp boken istället för att slötitta på youtube, netflix eller uppdatera instagramflödet för elfte gången idag. 
 
Slut på tips, gå och läs en bok nu för tusan! 







Kommentarer
Emilia Westerström

Fint inlägg! Ska absolut försöka få in 10 sidor om dagen, jag är annars en allt eller ingetmänniska. fem böcker på en månad eller fem månader och noll böcker liksom, antingen eller.

Svar: Jag förstår precis, jag är lite åt det hållet också :) Tack!
Ida

2018-02-05 | 23:13:11
BLOG: http://emiliawesterstrom.se
Ellen

Åh. Behövde läsa detta. Jag har sååå många nya böcker i min hylla som jag längtar efter att läsa, men av någon anledning har jag fastnat. Tror jag börjat med för många böcker det senaste som jag inte gillat, så det har liksom stannat av lässuget lite. Ska försöka läsa några sidor ikväll. Vilken fin blogg du har förresten!

Svar: Så kul att mitt inlägg kunde hjälpa till lite :) Och tack så hemskt mycket!
Ida

2018-02-06 | 20:09:28
BLOG: http://ellengrantz.blogg.se/
Jessica

Vilka bra tips! Jag är väldigt långsam på att läsa, så det har gjort att jag inte orkat ta mig igenom böcker. Nu har jag fått in en rutin att läsa 15 min varje dag och oftast blir det mer för att jag är så inne i boken :D

2018-02-07 | 10:36:43
BLOG: http://jessical.blo.gg

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.