DIY Skrivbordsförvaring

~


Dags för ett diy-projekt igen! Jag är konstant på jakt efter nya sätt att förvara och organisera mina skrivbordsprylar på ett snyggt sätt och samtidigt ha det lättillgängligt. När jag scrollade runt på Pinterest hittade jag flera olika varianter på en sådan här typ av förvaring, tycker det är perfekt att bygga på höjden om man vill hålla skrivbordet så fritt som möjligt. 



Jag började med att rita upp en plan på hur jag ville att allt skulle se ut, i mitt fall blev slutresultatet väldigt likt den ursprungliga skissen. Jag plockade idéer från pinterest, hittade på egna lösningar och skrev upp vad som behövde köpas. 



Allt trä jag använde är spillbitar som jag hittade i källaren. Det gällde att rota runt en del och komma på kreativa lösningar. Själva basskivan är en bit av mitt golv som blev över. Jag sågade itu skivan och limmade ihop dem längs långsidorna. Jag har sett att vissa använder stora skärbrädor i trä, det är ju smart! Träpluggarna för att hänga saker på är korta stumpar från en del av en gammal trägrind. Träfickan limmade jag ihop av en tunn spillbit, den är i ett helt annat trämaterial men jag tycker inte att det gör något. 

Tygfickan behövde jag inte ens plocka fram symaskinen för att göra. Jag mätte bara ut två tygbitar i rätt storlek och limmade ihop dem med tyglim, det fungerar ju bra när det inte är något som ska tvättas. Glasskivan kommer från en ram, det är nog det billigaste sättet att få tag på en bit glas. Glasröret är en sådan där vaniljstänger brukar ligga i (totalt onödig förpackning så det är ju bra att den kan komma till användning). Guldklämmorna hänger på två häftstift som jag petat bort det vita plasthöljet på och sedan spikat fast. Allt annat är fastlimmat med kontaktlim, inget har ju lossnat än så det verkar funka.



Sedan är det bara att fylla på med grejer! Vill man inte ha en glasskiva som en whiteboard kan man ju testa att måla med chalkboardfärg så att man kan skriva med kritor. En annan idé är att sätta dit en bit kork så kan man ha en liten anslagstavla. 



Har man inte de verktyg man behöver kan det vara bra att införskaffa lite sådant till en början. Du kommer förmodligen att behöva en handsåg, en hammare, en tumstock, och sandpapper för det här projektet. Allt sådant hittar du hos Engelbert Strauss. Guldklämmorna jag använder är dessa från Lagerhaus, de har också snygga häftstift som redan är guldfärgade. Hos Staples hittar du whiteboardpennor i lite roligare färger. Hay har en fin dekorativ sax att hänga upp. 

 
 







Kommentarer
Emilia Westerström

Snyggt! Gillar verkligen idén med provröret!

2018-02-21 | 20:04:36
BLOG: http://emiliawesterstrom.se
Jessica

Vilken snygg och smart lösning! Kanske något för mig när jag börjar plugga till hösten :)

2018-02-26 | 11:17:56
BLOG: http://jessical.blo.gg

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.