Saker du borde veta

~
Jag har sedan något år tillbaka blivit omättligt hungrig på fakta och information kring typ allt! Allt från mordhistorier till världskända mysterium eller hur hjärnan fungerar. Det finns så sjukt många intressanta grejer därute att lära sig om och diskutera kring. Här listar jag mina favoritplatser att ta del av sådant, hoppas ni hittar något nytt att fylla era hjärnor med. 
 
 
PODCAST
Stuff You Should Know: Jag pratar konstant om den här podden med alla jag känner, tror de börjar bli trött på mig. Det är två amerikanska snubbar som driver den och de diskuterar allt möjligt - saker du borde veta helt enkelt. Podden har funnits sedan 2008 så det finns måååånga avsnitt att ta del av. De är duktiga på att diskutera olika ämnen från många perspektiv utan att döma och med mycket humor. Några av mina favoriter är How Itching Works, How Empathy Works och True Stories of Survival Cannibalism
P3 Dokumentär: Vet att många gillar och lyssnar på det här radioprogrammet. Vill man ta del av stora händelser i främst Sveriges historia och lära sig hur de har varit betydande för hur landet ser ut idag ska man kolla in den här. Det är många kända mordhistorier jag inte alls hade koll på innan jag lyssnade på avsnitten om dem. Favoriter: Nätpiraterna och The Pirate Bay, Knutbydramat och Tjörnbrokatastrofen.
 
TV
National Geographic: Nu för tiden tittar jag inte så mycket på TV men när det väl händer är det oftast kanalen National Geographic som är igång. De har några av de bästa dokumentärerna och dokumentär-serierna. Haverikommisionen är mitt favoritprogram. Där tar de upp världshistoriens många flygolyckor och som tittare får man följa utredningen när teknikerna försöker lista ut varför planet störtade. Kanske inget för den flygrädde, men sjukt intressant! Jag gillar också Nazisternas Megabyggen och dokumentären om Prinsessan Diana. Om du har kanalen rekommenderar jag att kolla in tv-tablån och se när något intressant sänds. 
 
YOUTUBE
Det finns vissa yt-kanaler som ägnar sig åt att informera. När det gäller youtube får man dock ta allt med en nypa salt eftersom det är större risk att fakta blandas med personliga åsikter, dvs inte alltid säkra källor. Några av mina favoritkanaler är: Lemmino, Thoughty2, Boyinaband och AsapSCIENCE
 
TIDNING
Illustrerad vetenskap: Det händer att jag ibland unnar mig en svindyr tidning, ofta Illustrerad Vetenskap som jag har läst till och från sedan flera år tillbaka. Den här tidningen är packad med den senaste forskningen och de nyaste uppfinningarna. Känns också skönt att få växla om till ett analogt sätt att ta del av fakta och information. 
 
 
Så, det var allt jag hade! Har du något ställe du lär dig nya saker? En podd eller youtubekanal jag inte vet om? Tipsa!
 







Kommentarer
Emilia

Vilka bra tips, ska checka in!

2017-09-23 | 21:02:12
BLOG: http://nouw.com/emiliajoohansson
Felicia

Från en annan omättlig kunskapshungrig tjej tackar jag dig för detta inlägg. Grymt på alla sätt och vis. Nu ska här läras nya saker!

Svar: Åh så kul att du gillade mina tips! Hoppas du lär dig en MASSA nytt! :)
Ida

2017-10-11 | 16:24:27
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Åh, älskar P3 Dokumentär! :D

Svar: Jag också!
Ida

2017-10-11 | 17:24:55
BLOG: http://blogg.anniesfotografier.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.