Hur jag sett ut de senaste 10 åren

~
För ett par veckor sedan rensade jag ur min gamla dator som jag hade för ca 6 år sedan. När jag gick genom alla gamla bilder fick jag idén att skriva ett inlägg där jag visar hur jag har sett ut mellan åren 2007 och 2017. Nu har jag också hittat bilder från arkiven på mina gamla bloggar, vi sätter igång!
 
2007 - 9 år
 


Här var jag ju fortfarande ganska söt. Det var strax efter jag blivit hundbiten i ansiktet så ärret under höger öga syns relativt tydligt på den högra bilden. Bilderna är tagna på två helt olika tillfällen så jag gissar att jag verkligen gillade det där halsbandet? Konstigt att jag inte kommer ihåg det. 
 
2009 - 11 år
 


Jag hittade ingen bild från 2008 och det här är den enda från 2009, antar att jag inte fotade så mycket under den här tiden. Fortfarande samma halsband? Jag har ingen aning om var det kom från eller var det är nu. Antingen älskade jag det så mycket att jag bar det varje dag under tre år eller så är det bara en sammanträffande att jag har det på de tre bilderna jag hittade? Hade inte börjat sminka mig men målade gärna naglarna i neonfärger. 

2010 - 12 år


Här börjar väl perioden när jag aldrig visste vad jag skulle göra med mitt hår. Det var konstant otvättat och upsatt i en tafatt frisyr som den till höger. Minns de där turkosblå jeansen, de var mina favoriter efter att en tjej på skolan hade gett mig en komplimang för dem, hahah. Hade fått en ny kamera också! En liten röd kompaktkamera som jag hade i många många år. 
 
 
Samma år var vi en sväng till farfars segelbåt i Grekland. Såhär glad och fräknig var jag då. 

2011 - 13 år


Här går vi från det gulliga stadiet in i tonårskaoset. Började få mycket finnar. Klippte lugg för att gömma dem som var i pannan. Försökte också täcka med en alldeles för orange foundation som jag hittade i mammas badrumsskåp :´( Under alla år jag hade problem med min hy mådde jag väldigt dåligt över det. Minns en gång när en kille kallade mig för scarface. Minns också hur en släkting påpekade att jag borde börja tvätta ansiktet trots att jag gjorde det två gånger per dag. 

 
Gillade tydligen att posera med händerna på höfterna, tyckte säkert jag var cool då. Är det fler som kan relatera till långt linne + magtröja-trenden? 

2012 - 14 år


År 2012 var vi på resa till Grekland igen. Både min farfar och lillebror ser så lugna och coola ut medan jag står sådär lagom stelt där i mitten. Klädde mig i jeansshorts och bandeau under genomskinlig blus. Kommer ni ihåg bandeaus?

 
Till vänster är jag med mitt kusinbarn uppkrupen i mitt knä. Notera min snygga hårknut. På hösten hade jag och min lillebror en liten photoshoot där vi kastade upp lövhögar. Den där lila mössan ÄLSKADE jag. 

2013 - 15 år


Jag började experimentera mer med smink. Det handlade mest om lite bronzig ögonskugga och mascara. Tycker om min frisyr på den här bilden. Gulligt!



Blev helt besatt av peplumtoppar! Den till vänster sydde jag själv och fick sedan massor med komplimanger. Är imponerad av mig själv, tror faktiskt inte jag skulle kunna göra om det idag. Accesoarer overload till höger - ringar, halsband, klocka, armband, väska och en miniväska på den stora väskan. Körde all in.

2014 - 16 år


Första året på gymnasiet såg jag ut såhär! Dessa bilder är från allra första fotograferingen vi hade i fotostudion. Bar fortfarande peplumtoppar och hade ofta stora statement-halsband. Hade alltid sådana här svarta jeans, alltid. 
 
Min stil förändrades mycket när jag gick från grundskolan till gymnasiet. Jag lämnade en liten by och en liten skola för att flytta till en större stad och en större skola. Jag kände mig fri och mer säker i mig själv. Kunde se ut precis som jag ville utan att någon brydde sig. Det var stort. 
 
 
Kunde också se ut såhär. Gillade att ha en sådan där fläta i luggen efter att ha sett Kaya Scodelario i filmen Now Is Good ha så. 

2015 - 17 år


Andra året på gymnasiet! Bar kjol eller klänning nästan varje dag. Utvecklade nästan ett tics att alltid dra handen över rumpan för att se till sa att kjolen inte hade åkt upp. Rörelsen var så invand att jag även gjorde det när jag hade byxor på mig.

 
Plockade och stylade ögonbrynen för första gången i mitt liv. Fattar ni att jag i princip inte hade kommit nära mina bryn med en pincett innan jag var 17?! Hade sett alldeles för många jämnåriga plocka bort sina ögonbryn helt och hållet. Tänkte att jag inte ville röra mina bryn innan jag verkligen visste vad jag gjorde. Klokt av mig. 

2016 - 18 år


90-talet och youtubers jag precis hittat inspirerade klädvalen. Den här jeanskjolen bars flitigt. 



Blev ännu mer intresserad av smink, kunde sminka mig som ovan en vardag när jag skulle till skolan - hur orkade jag? Gillade liquid lipsticks som satt som cement på läpparna. Plockade ofta brynen och fyllde i dem ganska hårt. 

2017 - 19 år


Tappade intresset för smink bara sådär. Är glad om jag ens orkar lägga concealer. Klädintresset växer dock, handlar nytt hela tiden trots att jag knappt får chans att bära dem. 
 
 
Kan inte komma ihåg senast jag plockade mina ögonbryn. Låter dem växa fritt. Dels för att jag inte orkar bry mig och dels för att jag gillar hur de ser ut nu. Lite barnsligt sådär. Omfamnar mitt yngre jag på ett sätt kanske. 
 
Det fina med att tittta genom dessa bilder och tänka tillbaka på hur jag klädde mig är att jag tydligt ser hur självsäkerheten växer med åren. Jag har aldrig varit så trygg i mig själv som jag är just nu, det är väl så det ska vara antar jag. 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.