Mina allra bästa life hacks

~
Alla älskar väl life hacks? Det är ju bara så härligt att hitta en finurlig lösning på ett problem man inte visste att man hade. Här är mina egna bästa life hacks som jag samlat på mig genom åren. Kom gärna med egna tips i kommentarerna, jag vill ha meeer! 

 
Babyolja som sminkborttagning
Jag brukade använda kokosolja en gång i tiden men det finns tre nackdelar med det: 1. kladdig och opraktisk förpackning 2. dyr som tusan 3. luktar inte gott när man smetar in ansiktet??. Därför vinner babyolja alla gånger eftersom den 1. går att köpa i förpackning med pump 2. är relativt prisvärd 3. är doftfri. Snälla testa att använda babyolja som sminkborttagning. Thank me later.

Frysa in gammal banan
Ni vet när man konstant har bruna bananer men är dötrött på att göra banankaka efter banankaka? Jag skär alltid upp bananerna och lägger dem i en burk i frysen. De går sedan att ta ut och göra smoothies eller nicecream av. Har man ångrat sig och vill göra banankaka trots allt kan man tina upp dem och göra det ändå. 

Ha två små handdukar
Det här är nog det bästa jag har kommit på faktiskt. En del använder en ny handduk varje gång de tvättar ansiktet men ärligt talat - hur mycket tvätt blir inte det? Jag skulle däremot aldrig kunna tänka mig att använda samma handduk för händerna och ansiktet. Därför brukar jag ha två små handdukar hängandes i badrummet. När det är dags att byta ut handdukarna tar jag en ny till ansiktet och låter den gamla ansiktshandduken bli den nya handhandduken. Skitsmart. 

Vatten i sprayflaska
Den svidande sanningen är att jag förmodligen har världens ogrönaste fingrar, dödar allt levande jag tar i typ. Jag äger ett par små kaktusar men avskyr att vattna eftersom allt bara rinner utanför när krukorna är så små. Jag har kommit på att fylla en sprayflaska med vatten och ha den ståendes i rummet. Förenklar vattningen drastiskt eftersom man bara sprayar på jorden + att jag lättare kommer ihåg att vattna eftersom sprayflaskan alltid står där. 

Ha med vatten överallt
När vi ändå pratar om vatten, det här om att dricka 8 glas vatten per dag kan ibland vara svårt att uppnå, man glömmer liksom bort. Att konstant ha med sig en vattenflaska ökar chanserna. Själv har jag med mig en vattenflaska överallt, lämnar i princip inte huset utan den och det har resulterat i att jag hela tiden går runt och sippar utan att riktigt tänka på det. 
 
 
Ha med mat i påse/återanvänd burk
När man ska ut på sina äventyr eller bara till jobbet och ska ha med sig lunch tycker jag om att ta med maten i en gammal glassburk eller liknande så att jag bara kan slänga den när jag ätit upp och slippa dra runt på en burk som ska hem och diskas. Eventuellt kan man ju lägga maten i en plastpåse (beror givetvis på vilken maträtt man äter).

Särskilj din laddare/hörlurar från resten av familjens
Jag slår vad om att jag inte är ensam om att ingå i en familj där någon annan har likadan mobiltelefon och därmed även likadan laddare. Jag blev galen på att jag alltid tog mammas laddare eller tvärtom tills jag beslutade mig för att göra något åt det. Jag har trätt en sådan där liten gummihårsnodd på både laddaren och hörlurarna men det fungerar lika bra med en färgad tejpbit eller att markera med en tuschpenna. 

Använd vanligt tork/toappaper som blotting paper
Jag gör alltid det här på skolan när jag ska gå på toaletten. Om jag ser lite glansig ut duttar jag bara bort det med toapapper eller pappershanddukar, fungerar utmärkt. Har aldrig förstått varför man ska köpa dyra blotting sheets när det fungerar med vanligt toapapper?
 
Vad är dina bästa life hacks?







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.