Sommarpratare 2017 | Favoriter

~
Det här året är faktiskt första gången jag lyssnat och tagit del av Sommar i P1. Jag har tidigare varit väldigt ointresserad i radioprogram och det är först i år jag verkligen började lyssna på poddar. När jag bestämde mig för att lyssna i år valde jag ut de som såg mest intressanta ut, här är mina sex favoriter av dem.
 
 
Negra Efendić
JOURNALIST Lyssna här.
Negra berättar om hur det var för henne att fly från Bosnien till Sverige på 90-talet. Hon pratar om hennes olika bemötanden med rasism och hur hon har hanterat de med sin 'inre Zlatan'. I hennes sommarprat diskuterar hon ett tungt ämne på ett väldigt humoristiskt sätt. Alla borde lyssna! Jag ska så småningom läsa hennes bok 'Jag var precis som du'. 
 
Richard Tellström
ETNOLOG, MÅLTIDSFORSKARE | Lyssna här. 
Min enda vetskap om Richard Tellström var från det jag sett i tv-programmet Historieätarna. Jag visste inte riktigt vad hans sommarprat skulle innehålla men blev väldigt positivt överraskad. Han pratar om hur och varför vi människor äter som vi gör, det har så mycket mer än med överlevnad att göra. Väldigt lärorikt och underhållande, särskilt för någon som är matintresserad.
 
 


Angela Gui
DOKTORAND | Lyssna här. 
Angela är dotter till den svenske förläggaren Gui Minhai som hålls fången i Kina av politiska anledningar. Hon pratar om hur hennes liv förändrades 2015 när hon fick veta att hennes pappa blivit gripen och hur hon blivit ofrivillig aktivist i kampen för sin pappas frihet. Det är ett väldigt känslosamt avsnitt. Det är också speciellt då man inte får ett betryggande avslut när man vet att Gui Minhai fortfrande hålls fången. 
 
Johannes Anyuru
FÖRFATTARE, POET | Lyssna här. 
Johannes Anyuru berättar om terrordådet i Stockholm från sitt perspektiv. Bara ett par månader innan släppte han nämligen sin bok 'De kommer att drunkna i sina mödrars tårar' som handlar om ett fiktivt terrordåd i Göteborg. Han berättar om sin gudstro som konverterad muslim och hur han fann poesin. Avsnittet är vackert att lyssna på eftersom det framförs väldigt poetiskt. Har precis lånat hans bok och ska börja läsa den härnäst. 


 
Malin Persson Giolito
FÖRFATTARE, JURIST | Lyssna här. 
Hon berättar hur hennes erfarenhet som jurist hjälper hennes författarskap när hon skriver sina deckare. Framförallt handlar dock avsnittet om terrorism, högerextremism och fundementalism. Det var väldigt intressant att lyssna på, jag tycker att den här kvinnan har många kloka värderingar när det handlar om dessa ämnen. Hon kommer med nya perspektiv och det är alltid viktigt. 
 
William Spetz
SKÅDESPELARE | Lyssna här. 
Det mest känslosamma sommarpratet jag lyssnat på! Jag grät flera gånger. Det här är en hyllning till Williams mormor Ulla. Han berättar om vem hon var på ett kärleksfullt sätt och med mycket humor. Han tar också upp hur det var att inse och hantera att han är homosexuell. 
 
Dessa avsnitt ska jag också lyssna på: Linnea Claesson, Miriam Bryant och Magda Gad.
 
Har du lyssnat på Sommar i P1 i år?
Tipsa om dina favoriter! Kan vara avsnitt från tidigare år också. 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.