Tre veganska middagar från veckan

~
Vegansk mat äger ju. Det är enkelt, bra för både hälsa och miljö OCH det smakar hiskligt gott. Här följer tre sådana maträtter jag lagade och åt i veckan. 



Min godaste kikärtsgryta! Receptet kommer från den här kokboken jag har skrivit om förut. Den åts med bulgur, stekt sparris och avokado + samhällsprovsplugg som sällskap. Såhär lyder receptet för den intresserade:

INGREDIENSER:
1 förpackning kikärtor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 tomater
Olivolja
1 msk strösocker
2 tsk gurkmeja
1 tsk kajennpeppar
1 burk kokosmjölk
1 tsk salt
1 lime, skal + saft
140g babyspenat
 
SÅHÄR GÖR DU:
Skölj kikärtorna och låt dem rinna av. Hacka lök och vitlök. Skär upp tomaterna. Häll upp oljan i en gryta och stek lök, vitlök, socker, gurkmeja och kajennpeppar i ett par minuter. Tillsätt kokosmjölk, salt och limeskal. Låt koka ett par minuter under omrörning. Tillsätt tomater, kikärter och spenat. Pressa i limesaften och låt kika ytterliggare någon minut. 
 
 

Bästa Flora skrev om det här rätten, den blev fruktansvärt god! Ni måste testa! Sjukt trevlig smakkombination med sötpotatis, ingefära, kokosmjölk och jordnötssmör. Jag bytte ut aubergine mot zucchini och koriander mot persilja. Här finns receptet. 
 
 
 
Gjorde också en supergod pasta med svartrot löst baserad på Sandras recept. I min pasta hade jag alltså lök, vitlök, svartrot, zucchini, persilja, vegansk grädde, citron, ruccola, chili och toppade med tomater. Hade aldrig ätit svartrot tidigare men det var supergott, testa!
 
Tipsa mig om fler veganska maträtter! 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.