DIY Hanging Shelf

~
Det brukade finnas ett tomt utrymme i mitt rum som jag alltid störde mig på. När jag hade surfat runt lite på Pinterest efter en idé insåg jag att det går att göra en simpel hylla att hänga upp. Då fyller jag både tomrummet och har mer yta att ställa saker, supersmart! 
 
 
För att göra det här projektet kan dessa grejer vara bra att ha: penslar, vattenpass, sandpapper och borrbits. Alla produkter i kollaget nedan kommer från Engelbert Strauss
 
 
Eftersom detta är ett väldigt enkelt projekt behövde jag bara leta i genom pappas diverse högar med träbråte för att hitta en bra bräda att använda som hyllplan. Vi hittade också en bit snöre att använda till att hänga upp brädan, det var egentligen för tunnt men jag flätade ihop snöret för att det skulle bli grövre.
 
Om du inte har plankor hemma och lever nära havet kanske du hittar en bit drivved som fungerar. Alternativt går det ju såklart alltid att köpa en passande bräda. Ett bra rep finns typ överallt, en liknande till det jag använde finns att köpa här på Slöjddetaljer.se. Jag kan också tänka mig att det skulle vara snyggt att använda skärp istället för rep. Gå till närmaste second hand och köp ett par bälten kanske? 
 
 
Jag började med att såga brädan till en bra längd. För det lilla utrymmet jag skulle hänga upp den i kunde den inte vara bredare än 45cm. Jag bad pappa att borra ett hål vardera hörn där jag skulle knyta fast repet. Tänk på att borra ett hål som är nog stort för att trä genom repet men nog litet för att en knut på undersidan ska hindra repet från att åka ut ur hålet igen.
 
(Det slutade faktiskt med att vi fick borra en gång till eftersom hålen första gången var för små)
 
Sedan var det dags att slipa brädan, du kan självklart skippa det här steget om det redan är gjort på brädan du hittar. Det går självklart alltid att använda sig av vanligt hederligt sandpapper men är man en sådan som har dåligt tålamod (som jag heheh..) rekommenderar jag en slipmaskin!
 

Efter detta målade jag min bräda vit. Jag använde färg vi redan hade hemma med det finns ju också att köpa ganska billigt när man bara behöver inte liten burk. Jag målade två lager färg på ovansida och kanterna men bara ett lager på undersidan eftersom den ändå inte syns från höjden jag hängde upp hyllan.
 
 
Nästa steg var att trä genom repet i hålen, bestämma hur högt hyllan skulle hänga och sedan knyta fast repen genom att göra en knut på undersidan av hålen. Därefter satte jag fast två krokar i väggen och hängde upp hyllan på dem. 
 
 
Sedan är det klart! Jag har hur länge som helst velat göra något av det där tomma utrymmet på väggen och äntligen tog jag tag i saker! Blev supernöjd, vad tycker ni? 
 







Kommentarer
Agnes

Så himla fint, måste testa! :)

Svar: Åh ja, kuuul! :)
Ida

2016-09-25 | 18:20:42
BLOG: http://agnesbjurek.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.