Att ta snygga stilleben | Mina tips!

~
Att fota till bloggen är enligt mig ett av de roligaste stegen i hela processen av att skriva ett inlägg. Flatlays och stilleben är min grej, därför tipsar jag nu om mina favoritsaker att ha med som rekvesita och detaljer i bloggfoton.
 
 
Växter | Kaktusar, succulenter, tulpaner eller andra husväxter passar utmärkt som rekvesita i foton då de adderar lite liv till helhetskänslan och gör de flesta foton ett snäpp bättre. Det är också något billigt som de flesta redan har hemma. 
 

Tyger & texturer | Att lägga sina saker på olika tyg, papper och underlag är supersmart. Jag brukar använda stickade tröjor, spets, fejkpäls, filtar och liknande. Testa att skrynkla ihop filten eller papperet för ännu mer textur. Du kan också ha flera lager av olika underlag så blir fotot mer intressant. 

 
Skönhets-/sminkprodukter | Att slänga in ett läppstift eller en sminkborste med fotogenisk förpackning i dina flatlays är typ det bästa sättet att ge bilder en lyxig touch. Fina nagellacks-/eller parfymflaskor fungerar också väldigt bra. 
 
 
 
Utskrivna foton | Jag tycker om att lägga in utskrivna, fysiska foton - t.ex. polaroidbilder i mina bloggfoton. De lägger till färg, detalj och en helt annat djup i ditt foto. Man kan ju också klippa ut bilder från tidningar om man inte har tillgång till en skrivare. 
 
Tidningar | När vi ändå pratar om tidningar så kan jag tipsa om att använda ett helt magasin som rekvesita. Du kan stapla dem, låta de sticka fram från hörnet av ett foto eller öppna upp ett snyggt uppslag som du gillar. Det går att foto tidningarna från långt håll som en del av helhetsbilden eller lägga andra saker på tidningen för att sedan ta en närbild. 
 
Kontors-/pysselting | Washitejp, pennor, anteckningsböcker och bara fina kontorsprylar i allmänhet använder jag hela tiden för mina stilleben. Det ger ju också ännu en anledning att få köpa fler anteckningsböcker och pennor. 
 
 
 Andra förslag på foto-props:
 
> Te-/kaffekoppar
> Mobiltelefonen
> Uppskuren frukt i en fin skål
> Solglasögon
> Smycken och accesoarer
> Hörlurar
 
 
Sedan är det bara att kombinera som man vill, vare sig om man vill ta ett foto på något specifikt eller bara en fin bild att fylla ut bloggen med. För att hitta inspiration till vad jag ska fota brukar jag gå runt i mitt rum och samla ihop fotogeniska saker som kan passa ihop. Jag har också en board på Pinterest där jag hämtar idéer.
 
Nu är det bara att sätta igång och fota massa snygga flatlays! 
 
 







Kommentarer
Agnes

Du är verkligen så himla duktig på att ta riktigt fina inspirationsbilder till din blogg! Det spelar ingen roll vad jag är på för humör när jag klickar mig in hit, jag blir alltid full av pepp! :D

Svar: MEN åhhh vad glad jag bliiiiir Agnes! TACK så himla mycket, blir alldeles varm inombords när du skriver sådär hahah ;) <3
Ida

2016-09-28 | 17:55:14
BLOG: http://agnesbjurek.blogg.se/
Zyllah

Jätte bra tips. Jag är ganska ny med det här att ta kort, och jag har inte riktigt vågat köpa en kamera än ifall jag skulle ge upp. Men jag över lite hela tiden och jag tror mig se lite förbättring. Det är i alla fall vad jag hoppas på. <3

Svar: Jag väntade också i början med att köpa en kamera tills jag kände att jag hade nog med intresse och behov, så det är nog smart :) Lycka till med dina foton och tack för din kommentar! <3
Ida

2016-10-02 | 20:53:38
BLOG: http://zyllah.com/
Sandra

Tack för bra tips!

2017-01-11 | 00:52:50
BLOG: http://www.gratisbilligt.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.