Min hudvårdsrutin

~
Runt jul någon gång när det var lov och jag var ganska dålig på att tvätta mitt ansikte på kvällen bestämde jag mig för att satsa på hudvård. Jag kände att en ansiktstvätt från ICA inte dög. Nog för att det kan göra det, och oftast är enkelt och avskalat bra. Men med tanke på hur ofta och hur mycket jag sminkar mig behöver jag en utarbetad hudvårdsrutin.
 
Så jag började med lite research för att hitta produkter för min hy, sedan bet jag ihop och köpte en massa saker jag behövde och blev rekommenderad. Sedan har jag sakta byggt upp med fler produkter. Och jag förstår ju att en bra hudvårdsrutin tar tid att jobba fram, men nu har jag i alla fall börjat.



Som ansiktstvätt behövde jag något skonsamt men som rengör på djupet. Det blev en milk cleanser som är betydligt mer skonsam är någon som löddrar. Den här är från märket Naobay och jag tycker om den. Har ju inte sådär jättemycket att jämföra med, men jag upskattar att den lämnar huden ren men inte torr. 179:-/Cocopanda.se.
 


Jag har aldrig förstått mig på toners, har tyckt att det känns överflödigt. Men tydligen ska den dra ihop porerna och åtefukta. Och tydligen behöver jag en. Kathleen Lights rekommenderade den här från Kiehl's. Den här för torr och känslig hy. Jag kan väl inte säga att jag märker en sådär superstor skillnad, men jag antar att den gör något bra. 175:-/Kiehls.se.



Sedan har vi lite produkter för återfuktning. En ögonkräm, igen från Kiehls, igen rekommenderad av Kathleen. Jag gillar verkligen där här! Förut tyckte jag också att ögonkräm kändes överflödig. Men jag märker faktiskt en skillnad i hur mindre mörk jag blir under ögonen när jag använder den. 270:-/Kiehls.se. 

En omtalad produkt är Kiehls Midnight Recovery Concentrate. Det känns som att alla på youtube har pratat om den här. Den här använder jag som serum på kvällen. Den är sååå bra! Jag märker en enorm skillnad när jag vaknar på morgonen. Hyn känns återfuktad och mindre irriterad. Det har snabbt blivit en holy grail-produkt för mig. 370:-/Kiehls.se.

Och så fuktkrämen, den här använder jag både dag- och nattid. Kommer från märket Nuxe och jag tycker att den är helt okej. Gillar den i vitamin e-serien från The Body Shop bättre än den här, men jag använder ändå upp den. 269:-/Cocopanda.se.
 


För spot treatment, när en irriterande finne dyker upp använder jag ren tea tree oil. Den här är från The Body Shop. Man behöver pyttelite på en bomullspinne som man sedan duttar på finnen. När morgonen kommer är den inte borta, men betydligt mindre irriterad. Kan också användas för att få bort whiteheads. 75:-/The Body Shop.

Någon form av exfoliering är ett måste i min hudvårdsrutin. Eftersom jag har torr hy är det mycket dödda husrester och sminkrester som måste bort. Jag är egentligen inte så petig med vilken jag använder, men jag gillar ganska stora korn. Använder 3-4 gånger i veckan. Den här är igen från märket Nuxe. 209:-/Cocopanda.se.
 
 
Här är det två maskerna jag använder regelbundet. Den första är från Quick Fix Facials som finns att köpa på matvarubutiker. Det är en charcoal-mask och luktar illa, som hundmat typ. Men den gör sitt jobb och lämnar hyn alldeles mjuuuuk. 79:-/Lyko.se.
 
Och sedan min favvomask som verkligen drar ut all skit ur porerna. En mask från märket Ren. Kan bli lite torr av den här masken, men med lite återfuktning efter är det lugnt. Använder vanligtvis en gång i veckan. 299:-/Apotea.se.
 
Så, det var min hudvårdsrutin. Jag ska fortsätta att testa och expremintera tills jag hittar något som känns riktigt bra. Om ni har tips på hudvårdsprodukter - serum, krämer, masker eller vad som helst som passar torr hy får ni gärna lämna en kommentar! 
 
 







Kommentarer
Elin

Så roligt inlägg. Blev sugen att testa några av produkterna:)

2016-03-09 | 12:23:35
BLOG: http://nouw.com/elinfrohm
Johanna

nice!

2016-03-11 | 18:12:59
BLOG: http://www.jojosmind.blogg.se
Sanna

Va roligt inlägg, :D

2016-03-12 | 00:07:54
BLOG: http://myfairytaleneverends.blogg.se
Linn Strömberg

Kul att läsa!

2016-03-12 | 13:37:18
BLOG: http://cigarettesncush.blogg.se/
Tilda Barkselius

Intressant att läsa!

2016-03-13 | 20:43:55
BLOG: http://fluring.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.