Recept | Blåbär- och chokladbars

~
Hej mina vänner! Idag kommer jag med ett recept som ni måste testa. Om det är något recept från min blogg du ska testa så är det detta, ni kommer inte att ångra er! Jag bestämde mig nämligen för att göra mina egna bars eftersom de är så jäkla dyra att köpa färdiga. Jag har delat med mig av ett liknande recept förut, men personligen tycker jag att de här är så mycket godare.
 
Det är superenkla att göra och du behöver inte baka dem i ugnen heller. Skippar du att rosta havregryen och nötterna så är de helt raw. Det som är så himla bra med sådana här bars är att man kan freestyla lite, det är bara att slänga ner sådant man tycker om och det man redan har hemma. 
 
 
 
 

Såhär gör du:

1. Rosta havregrynen och nötterna i en stekpanna i ett par minuter. Du kan skippa det här steget om du vill. Jag använde mandel, valnötter och pumpakärnor. // 2. Blanda ihop honung, smör, farinsocker, vaniljpulver och lite salt i en panna och värm upp på spisen. När smöret har smält och sockret försvunnit är det klart. Blanda ihop det här med havregrynen och nötterna. // 3. Blanda ner tranbär, blåbär och chokladen. // 4. Klä en form som är ungefär 20x20 cm med aluminiumfolie, sprid ut och tryck ihop smeten i formen. Använd händerna för att trycka ihop allt riktigt kompakt, det kommer att göra all skillnad i hur de håller ihop. // 5. Stoppa in formen i frysen i cirka 1 timme eller i kylskåpet i 2 timmar. // 6. Skär upp i mindre bitar, jag fick ihop 14 bars.
 
Jag klädde in varje bar i lite plastfolie så att de är enkla att slänga ner i väskan och äta när man känner sig lite småhungrig. Jag förvarar dem i kylskåpet och skulle tippa på att de håller i ungefär en till två veckor. 
 
De här barerna.. barsen? är seriöst så himla goda! En perfekt smakkombination med det söta från chokladen och syrliga från blåbären. Jag rekommenderar starkt att du testar det här receptet! 







Kommentarer
Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione

Va kul med recept :D

2016-06-21 | 16:52:42
BLOG: http://dixiwonderland.com/
ISA

men mums! vad duktig du är, ser ju ut som perfekta köpe-bars juuuu <3

Svar: Men åh tack, vad gullig du är ;) <3
Ida

2016-06-21 | 17:24:04
BLOG: http://isabyl.devote.se
Amanda

Åh vad goda dom såg ut! :)

Svar: Håller med! Den här gången tycker jag faktiskt att utseendet överensstämmer med hur de smakar ;) Supergoda verkligen!
Ida

2016-06-21 | 22:25:42
BLOG: http://amandalarsson.nu
CAMILLAESI

så gott :)) Och receptet är inte lika avancerat som jag trodde det skulle vara för en hemgjord bar

Kram<3

Svar: Nej eller hur? Det låter som att hemmagjorda bars ska vara avancerade, men det är de verkligen inte! Enkelt och smidigt :)
Ida

2016-06-22 | 01:56:21
BLOG: http://camillaesi.se
Simone

Perfekt att ta med till jobbet ju! Sparar direkt!

Svar: Absolut! :D Och mycket billigare och nyttigare än en chokladbar som det brukar bli om man är lite desperat :/
Ida

2016-06-22 | 09:15:32
BLOG: http://dearsally.blogg.se
ajlimullersandvik.blogg.se

Jag älskar kattröjan :D Åååh, så kul den är. Dina bars ser ju underbara ut, såååå goda :D Jag gillar att ha mellisbars till hands.

Svar: Jaaa visst ser de supermumsiga ut? :) Det är väldigt smidigt att ha en i väskan om man plötsligt blir hungrig.
Ida

2016-06-22 | 10:48:11
BLOG: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
natalia

SV: Lacken är i riktigt bra kvalite, jag brukar måla två lager för att få en starkare färg. Lacken torkar snabbt och håller länge.

2016-06-22 | 12:41:36
BLOG: http://nouw.com/nattis

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.