Smink för glasögonbärare

~
 
De flesta som följer min blogg och inte känner mig i verkliga livet har nog ingen aning om att jag är närsynt och utan linser eller glasögon går jag omkring med konstant oskärpa på omvärlden, (vilket iofs kan vara nice ibland eftersom alla lampor får en fin bokeh-effekt). Oftast har jag linser, men ibland känner jag för att ta på mig glasögonen och ungefär såhär brukar jag sminka mig då. 
 
 
 
Efter foundation lägger jag alltid en ljusare concealer under ögonen då glasögonen kan kasta en skugga skugga där och verkligen framhäva mörkheter. Jag använder Maybelline Fit Me Concealer i färgen 15 och blandar ut med en svamp. 
 
 
Ni vet sådana där röda märken som glasögon kan lämna på näsan när man tar av sig dem? Usch vad jag asvkyr de märkena. För att hindra det brukar jag först och främst lägga en bra ögonskuggsprimer där innan min foundation för extra hållbarhet. Sedan "bakar" jag också. Jag lägger alltså ett löst puder på det området, låter det värmas upp i några minuter och borstar sedan bort överflödet. Att göra dessa två saker brukar verkligen hjälpa att förhindra de där fula märkena. 
 
 
Det är också vanligt att ögonen försvinner lite bakom glasögonen, därför brukar jag gå lite extra all-in med ögonsminket. Jag använder gärna starka färger och vingad eyeliner om jag känner för det. Vill man inte trixa med ögonskugga kan man ju investera i en färgglad eyeliner att sudda ut under ögat.
 
 
Ett litet tips för dig med långa ögonfransar som gärna nuddar glaset på glasögonen: böj ögonfransarna innan mascara så att de inte står rakt ut lika mycket. Använd också vattenfast formula så att ifall de skulle snudda glaset så blir det inga svarta mascarafläckar. 
 
 
It's all about them brows! Jag brukar fylla i dem lite extra när jag bär glasögon. Om du har väldigt mörka och markerande bågar som jag brukar de annars nästan försvinna där bakom. 
 
 
Och till sist - läppar! Som jag skrivit typ hundra gånger i det här inlägget så har ju glasögon en tendens att dra uppmärksamheten från andra drag i ansiktet. Därför är det perfekt att balansera ut med ett par mörkare eller färgstarka läppar. Här har jag en blandning mellan NYX Lingerie 'Beauty Mark' och Kat Von D 'Lolita'
 
 
Det var mina sminktips för dig som har glasögon!
Har du några egna tips? Lämna en kommentar! Ha en underbar dag allihopa 






Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.