5 sätt att packa smartare

~
Vi befinner oss i semestertider och just nu och det är säkert många som har en härlig resa att se fram emot. Vare sig det blir utomlands eller någonstans i sverige - flyg eller bil, så delar jag här med mig av mina fem bästa tips för att packa smart. Både för att spara plats i väskan och för att inte glömma något. 
 
 
Skriv ner en lista
Det jag alltid börjar med när jag packar, för att försäkra mig att jag inte glömmer något viktigt, är att skriva en lista på allt som ska med. Sätt dig ned med en penna och ett papper och skriv först ner huvudrubriker som ’kläder’, ’elektronik’ och 'toalettartiklar’. Skriv sedan ner allt du ska ha med under de rubrikerna som ’badkläder’, ’mobilladdare’ och ’tandborste’. Sedan föredrar jag att gå genom min lista, lägga ut allt på golvet framför mig för att få en överblick över vad som ska med och vad jag kan prioritera bort. När du sedan packar ner sakerna i väskan kan du allt eftersom bocka bort dem från din lista. Mycket mindre chans att glömma något och defenitivt mycket mindre chans att överpacka. 
 
 

Rulla i stället för att vika
När det kommer till kläderna rekommenderar jag att rulla dem i stället för att vika. Detta är bra för flera saker, först och främst blir det inga veck och rynkor, men framförallt sparar du så mycket plats! På riktigt, jag svär vid den här metoden när det är mycket kläder som ska ner i en liten väska. Vik helt enkelt dina kläder på längden och rulla sedan ihop dem till en tub. 
 
 

Lägg vätskor i plastpåsar
Det här gäller främst om du ska flyga någonstans och har flytande vätskor i bagaget. Vi vet ju hur vårdslöst våra väskor blir hanterade, man har tur om någon förpackning inte går sönder. För att inte allt ska bli täckt av ett lager hudkräm kan du packa ner krämprodukterna i plastpåsar så blir det inte lika illa om något går sönder. Helst av allt undviker en helt och hållet en olycka, då kan det vara bra att packa ner necessären mellan massa lager av kläder för skydd och dämpning. 
 
 


Planera ut dina outfits
Här är ett supertips för att undvika överpackning - planera ut alla outfits i förväg så att du slipper ta med dig hela garderoben. Satsa också på basplagg som du kan använda i flera olika outfits. Även om du ska vara borta mer än en vecka, packa aldrig för mer än sju dagar. Det är oftast så mycket enklare att leta upp en tvättmaskin än att släpa runt på så pass mycket kläder. 

 
 
Produkter med flera användningsområden
När det kommer till sminket kan du försöka ta med dig produkter som har flera olika användningsområden. Ett läppstift kan fungera lika bra som ett rouge. En bronzer kan användas både på kinderna och på ögonlocket som ögonskugga. Paletter är superbra, du har flera olika produkter i en och samma förpackning. Tänk likadant med sminkborstar - satsta på borstar som du kan använda med flera olika sminkprodukter.

 
Det var mina tips för att packa lätt och smart.
Har du egna tips?
- lämna en kommentar! 
 







Kommentarer
Sarah

De e svårt o välja va man ska ha me sig när man ska resa :P

Svar: Håller med, packning kan medföra lite beslutsångest ;)
Ida

2016-07-19 | 12:35:21
BLOG: http://CheerSarah.devote.se
Emelie Karlsson

Åh vilka bra tips - speciellt med att rulla kläderna. Lärde mig det för ett år sedan ungefär och man får med mycket mer!

Svar: Det funkar så bra, använder det hela tiden! :)
Ida

2016-07-19 | 13:18:03
BLOG: http://fiktivaem.blogg.se/
Lili

Bra lista! Har aldrig tänkt på att man sparar plats genom att rulla kläderna, det måste jag testa. Perfekt att man då slipper skrynkliga kläder! Planera outfits gör jag däremot alltid. Även när jag köper nytt, men i synnerhet när jag packar. Jag har sparat mycket packning på det sättet. Och angående produkter med flera användningsområden kan man applicera det på hudvård också, lite beroende på vad man har för behov kan samma kräm funka till kroppen som till ansiktet, speciellt om det bara handlar om några dagars resa. Och så brukar jag inte ta med schampo, klarar mig bra på balsam, och tandkräm kan man ofta få på hotellet eller köpa på plats. :)

Svar: jaaa, testa det, bästa tricket! tack för dina andra tips, så sant det där om att applicera flera användingsområden-tipset på hudvård också! :)
Ida

2016-07-19 | 15:01:18
BLOG: http://zilverka.blogg.se/
Johanna

jag gör allt detta! hahah

Svar: hahha, kul att vi har samma rutin ;)
Ida

2016-07-20 | 19:00:10
BLOG: http://www.jojosmind.blogg.se
ISA

åh vilken vettigt inlägg. Sista tipset har jag faktiskt aldrig tänkt på, men så bra! :) skriva ner en packlista är ett måste för mig! annars har jag ingen koll på livet = panik. Kram!

Svar: Vad bra att jag kunde komma med någonting nytt för dig ;) Och jaaaa, listor i de flesta tillfällen är ett måste, annars blir det kaos! <3
Ida

2016-07-20 | 22:49:38
BLOG: http://isabyl.devote.se
Heléna

Tack för tipset om att rulla kläderna! Ska använda det när jag ska resa bort nästa gång :D Kram <3

2016-07-20 | 23:33:21
BLOG: http://helna.blogg.se
Netti Starby

Vilka bra tips och att rulla kläderna måste jag testa nästa gång :-D Kram

Svar: Ja gör det, bästa tricket! :)
Ida

2016-07-21 | 00:01:35
BLOG: http://nettistarby.blogg.se/
Bambi

Detta är så sjukt bra! Följer detta rätt så slaviskt när det är dags att resa. :D

2016-07-21 | 03:06:58
BLOG: http://iambaam.blogg.se
Sara Ekman

Bra tips :)

2016-07-21 | 11:15:18
BLOG: http://aamaziing.blogg.se/
Simone

Avskyr att packa, men följer dessa tips, utom rullandet då. Älskar listor! En annan sak jag lärt mig på senare år är att tejpa runt nedre delen av korken på schampoflaskor för att minska risken för läckage.

Svar: Gud vad smart med att tejpa flaskor, det ska jag komma ihåg! <3
Ida

2016-07-26 | 14:32:04
BLOG: http://dearsally.blogg.se
rebecca

bra tips!

2016-08-22 | 14:13:42
BLOG: http://spaceherosuits.webblogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.