Hur jag redigerar mina Instagrambilder

~
 
Okej, så jag är lite av en sådan där pedantisk instagramanvändare där jag är pinsamt viktig om hur mitt feed ser ut. Det är ganska fånigt egentligen - men ser mitt feed bra ut känner jag lugn och ro. Om jag däremot vet att jag har lagt ut en bild som förstör hela färgtemat går jag omkring med en konstant (men mild) ångest. Nä, nu får jag det att låta mycket värre än det är, så himla illa är det faktiskt inte. Idag tänkte jag helt enkelt visa hur jag redigerar mina instagrambilder för dig som är intresserad. 



Jag börjar i appen VSCO

Ett snabbt litet faktum - VSCO är den bästa bildredigeringsappen som inte kostar pengar. Bästa. Här använder jag alltid samma filter - F2. Jag brukar försöka variera mig och använda andra filter ibland, men det går inte. Allt blir så fint med F2. Oftast behåller jag strykan på filtret på 12 men ibland drar jag ner det till någonstans mellan 8/10.
 


Sedan fortsätter jag med exponering och kontrast. Igen, hur mycket jag reglerar dessa beror på bilden men oftast +1 till +3. 



Sedan är det dags att lägga på skärpa, jag lägger alltid för mycket skärpa. Men jag jag gillar skärpa, okej? Minst 5 här, ibland hela vägen upp heehh.. Tint brukar jag lägga på också, oftast när jag tycker att bilden har ett för gult ljus. Då drar jag den alltid till +1 eller +2. 
 
 
Och så fortsätter jag i Instagram

Men det tar inte slut här, nej, jag fortsätter min redigering i Instagram innan jag lägger ut den. Här gör jag de sista ändringarna, tycker t.ex. att det är enklare att ljusa upp bilden här. 



Drar ibland upp Lux lite, vet inte riktigt vad den här gör för någonting - men det blir oftast bättre. Och som sagt drar jag upp ljusstyrkan lite, jag gillar ljusa bilder. Ljusa och skarpa ska dom vara. 



Och tillsist drar jag upp kontrasten (eftersom jag drog upp ljusstyrkan, måste balansera ut det lite) och så.. skärpan..surprise. Ännu mer skärpa. Är du förvånad? Inte jag. Sedan är jag klar! 
 


Vill du följa mig på Instagram? - @idaeriksn







Kommentarer
sandra

Bra tips! är själv rätt dålig på att lägga upp nya bilder på instagram men ska försöka bli bättre hehe

2016-01-07 | 15:58:00
BLOG: http://www.sandramusic.spotlife.se
Daniella 🌙

Men åh! Kanske snor detta rakt av.

Svar: Kör hårt! Det är en väldigt utarbetad rutin, hahah! :)
Ida

2016-01-07 | 20:52:58
BLOG: http://vapenbroder.blogg.se/
Jessica

Använder alltid VSCO och filtret F2 jag med!

Svar: Hahah ja, finaste filtret :P
Ida

2016-01-08 | 12:34:23
BLOG: http://jessical.blo.gg/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.