Att skriva blogginlägg - min process

~
Jag brukade skriva varje blogginlägg samma dag som jag publicerade dem, jag hade ingen ordning alls. Det blev ofta stressat och ibland långa uppehåll när jag inte visste vad jag ville skriva om. Men ett av mina mål 2016 var att satsa mer på min blogg och därför har jag nu förfinat min blogginläggsprocess. Det är många steg, och det tar tid. Men det är högre kvalitét på mitt blogginnehåll och jag publicerar oftare. Allt tack vare lite mer struktur och organisation.
 
Bli inspirerad


Det allra första steget för att skriva ett blogginlägg är att hitta inspiration. Notera inspiration och inte en idé att sno rakt av. Vad är det för vits att göra något som redan har gjorts? Låt istället din kreativitet verka. En enda bild kan leda till 10 olika inläggsrubriker med lite brainstorming. Dessa här mina favoritställen att samla inspiration:

"Explore-knappen på Bloglovin'" Om du är inne på Bloglovin' finns det en knapp längst upp där det står explore. Om du sedan väljer att se inlägg från över hela världen finns där en massa idéer att spinna vidare på! Du hittar också många snygga foton att ta del av som kan ge dig en egen tanke. 

"Tidningar" Särskilt skönhets- och inredningsmagasin. Artiklarna och de fina bilderna kan ge många idéer. 

"Pinterest" Här finns ju allt mellan himmel och jord att inspireras av. Jag har många olika boards för olika typer av idéer till blogginlägg. Jag har också en samling där jag endast att pinnat vackra flat lays att inspireras av. Man måste älska Pinterest!

Egentligen hämtar jag inspiration från allt som händer hela tiden. Det gäller att slå på det där läget där du alltid tänker: hur kan jag göra ett blogginlägg av det här? På det sättet kommer idéerna hela tiden, och då är det också viktigt att du skriver ner dem direkt så att du inte glömmer bort dem!



Skriva ner alla idéer


Nu kommer vi till den punkten där jag skriver ner alla min blogginläggsidéer i en lång lista. Jag gör detta i en anteckning på datorn eftersom det är enkelt att redigera, ändra och flytta om. Men föredrar du att skriva för hand så gör det i stället! Så här skriver jag alltså ner allt jag kommer på - allt - även om jag inte riktigt tror på idén till en början. Det är bättre att stryka dem från listan senare i stället. När jag skrivit ner en idé leder den oftast till att jag kommer på flera nya utifrån den första. 



Planera ut inlägg inför nästa månad
Runt den 15:e i nuvarande månad planerar jag ut alla inlägg för kommande månad. Det systemet fungerar bra för mig. Jag planerar ett inlägg varannan dag, då finns det plats för spontana inlägg lite då och då. Här använder jag kalendern som finns på datorn och skriver ner inläggsrubrikerna. Jag är viktig med att sprida ut samma typer av inlägg så att det t.ex. inte kommer tre inlägg om skönhet efter varandra. Jag är också väldigt flexibel med min planering. Om jag inte hunnit fota till ett inlägg byter jag plats på det med ett annat. Ibland flyttas inlägg till nästa månad och ibland försvinner de helt.



Skriva och fota till inlägg
Nu kommer vi till vad jag tycker är den svåraste delen, att faktiskt skriva inläggen. Jag tycker det är kul, men det tar tid. Om det är ett längre inlägg skriver jag det oftast först i Evernote (som jag gjorde med det här inlägget). Sedan ska jag ta en eller flera passande bilder till inlägget också, och det här kan bli lite knepigt när man har begränsat med dagsljus och befinner sig i skolan under dagarna. Jag brukar försöka planera och ta så många bilder som möjligt på helger, och ibland kan jag klämma in någon bild på en sovmorgon eller när jag slutar tidigare. Det sista steget är att redigera mina bilder i Photoshop (guide här), lägga ihop dem med texten och publicera!

Hoppas att det här inlägget hjälpte någon! Det kan vara lite knepigt att få ihop innehåll till din blogg, men med lite planering och brainstorming fungerar det galant. Man får också en rush av att känna sig kreativ när idéerna strömmar in. 







Kommentarer
Daniella 🌙

vilken rolig ide! jag skriver bara när jag känner för det, men jag borde kanske testa att strukturera upp det.

2016-02-29 | 15:34:01
BLOG: http://vapenbroder.blogg.se/
natalie

åh, så bra tips ju!! jag som är så dålig på att planera och skriva blogginlägg, haha..

2016-03-01 | 09:52:34
BLOG: http://natalieesseen.vione.se
Ida Ekbäck

kan du inte lära mig lite fototeknik så jag också kan få fina foton till min blogg och bli lite mera inspirerad att börja använda min blogg! :) Jag blir verkligen super taggad, please help! :)
Jag saknar dig!
KRAM

2016-03-01 | 11:26:27
Linn Strömberg

Jättebra tip! :D

2016-03-01 | 15:42:16
BLOG: http://cigarettesncush.blogg.se/
ISA

det här var såå inspirerande inlägg för mig som ständigt tänker att jag borde bli mer "proffsig" på bloggandet och kanske strukturera det :)

Svar: Åh vad BRAA! Jag blir så glad när mina inlägg och tips hjälper :D
Ida

2016-03-01 | 15:45:30
BLOG: http://isabyl.devote.se
Beatrice

Åh, sjukt bra tips! Jag är verkligen en av dem som inte har struktur även om man vill ha det! Fin blogg! :)

Svar: Tack så mycket! Hoppas du får användning av tipsen :)
Ida

2016-03-01 | 16:30:23
BLOG: http://beatriicea.forme.se
IDA-FOTO

Superbra inlägg!

2016-03-01 | 20:32:09
BLOG: http://sidensfoto.blogg.se
Lucy

Vilket roligt och bra inlägg :D Jätte bra verkligen :D

2016-03-01 | 20:43:56
BLOG: http://nouw.com/Shawtygetloose
Skogsraah

Bra inlägg! Det är alltid bra med planering :)

2016-03-01 | 21:58:35
BLOG: http://skogsraah.se
Michelle

Grymt inlägg! Märks att du satsar på bloggen!

Svar: Tack! Blir så glad när det märks att jag lägger ner mer tid och energi på bloggen! xx
Ida

2016-03-02 | 22:33:04
BLOG: http://nouw.se/michellemary
Emelie Andersson

Väldigt bra tips! :)

2016-03-03 | 12:22:41
BLOG: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
enna

Bra tips,behöver inspiration om hur jag ska planera mina inlägg. Detta hjälpte mig :)

Svar: Vad bra att jag kunde hjälpa :) Lycka till!
Ida

2016-05-20 | 17:00:27
BLOG: http://Sayyeastofashion.blogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.