Serif och Sans-serif | Mina favoriter

~
Med risk för att låta som en mega grafisk-design-nörd måste jag bara säga att jag älskar typsnitt och typografi. Det gör mig väldigt lycklig. Jag kan spendera flera timmar att söka upp och installera nya typsnitt. Jag har faktiskt satt ihop mina favoriter och flitigast använda serif och sans-serif typsnitt för er idag. För den som är mer intresserad av dekorativa och snirkliga varianter kan ni leta i arkivet, här och här finns två exempel. 
 

Baron Neue är en av mina absolut favoriter, använder den till allt möjligt. Det som är så himla bra är att den funkar utmärkt både stort och litet. Finns att ladda ner här. Avenir och Verdana är båda standardtypsnitt som förmodligen redan finns på er dator. Som ni kanske märker i mina exempel är jag också ganska besatt av mycket mellanrum mellan bokstäverna, det är fint tycker jag.

 
 
Älska Florence alltså! Även om det är ett ganska simpelt serif-font tycker jag också att det är dekorativt på ett sätt. Ladda ner Florence här. TT Moons är en demo, vill man ha fler varianter kan man köpa den istället. Jag tycker dock att den tunna räcker till. Ladda ner TT Moons här. Och till sist, man kan väl aldrig gå fel med stilrena klassiker? Times New Roman tycker jag blir oerhört fin i kursiv och med mycket bokstavsmellanrum. 
 







Kommentarer
natalie

åh, så bra tips!! tt moons ser såå fint ut!

2016-12-18 | 23:38:03
BLOG: http://nouw.com/natalieesseen

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.