Såhär gör du den perfekta manikyren

~
 
Ibland är det inte så enkelt att måla innanför linjerna, och det är inte alltid lätt att veta hur man ska preppa sina naglar innan lacket åker på. Jag tänker vara brutalt ärlig med er och säga att inte ens jag följer mina egna tips varje gång jag målar naglarna, men känner man för att spendera lite extra tid på sina klor så kommer här mina tips för en vacker manikyr som håller länge.
 
Nagelband
Jag börjar alltid med att ta mig en titt på nagelbanden. Oftast har de vuxit ut på naglarna, jag brukar bara peta tillbaka dem med mina naglar eller en sådan där fiffig 'cuticle pusher'. De kan se lite hemska ut de där verktygen, men är man bara förstikig är den ingen fara. Ibland kan det behövas lite olja på nagelbanden när man trycker tillbaka dem. Ett annat alternativ är att klippa bort nagelbanden men det tycker jag låter alldeles för läskigt. 
 
Filning och buffning
Därefter drar jag fram nagelfilen och börjar fila naglarna till formen jag vill ha. Jag brukar bara köra på min naturliga form, jag fixar också till om nageln har gått sönder med filen. Ibland använder jag även en buffer ovanpå naglarna, men endast när mina naglar har lite textur eller är ojämna på ovansidan. 
 
Baslack
Efter filning brukar jag grunda med ett baslack så att nageln skyddas och för att manikyren ska hålla längre. Det spelar ingen större roll för mig vilket baslack jag använder, just nu är det den från Seche (som är helt okej.)
 
» Visst är det här lacket så himla fint? Kommer från H&M och heter Rose Umber.
 
Nagellack
Därefter är det dags för själva nagellacket. Mina tips här är att vara stadig på handen, vila den helst på bordet. Se till att ha ganska mycket lack på penseln så att det inte blir ojämnt och måla sedan med så få drag som möjligt för att täcka nageln. Jag rekommenderar att lämna tummnaglarna till sist så att du enkelt kan peta bort lack som hamnar utanför med dem. Om fler lager behövs, måla fler på samma sätt! Mina favoritlack kommer från H&M's egna skönhetslinje, China Glaze och Essie. 
 
Topplack
Ett av de viktigaste stegen är ett topplack som ska skydda lacket och hålla det på plats länge. Min favorit och den enda som jag egentligen rekommenderar är Seche Vite, den är lite dyrare men såå värd pengarna! Lacket håller längre och det bästa av allt är nog att den torkar sjukt fort, perfekt för oss otåliga ;) 
 
Återfuktning
Till sist brukar jag lägga på lite nagelolja runtom nageln och nagelbanden för återfuktning. Jag smörjer också in händerna med en härlig handkräm, sedan är jag klar! 
 
 







Kommentarer
Sarah

De e kul o fixa naglarna :)

Svar: Ja visst är det! :)
Ida

2016-08-11 | 14:02:07
BLOG: http://CheerSarah.devote.se
Jenny

Hej, jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Hör av dig om det låter intressant! / Jenny på Finest

2016-08-11 | 16:11:31
Jessica

Seche Vite är ju verkligen det bästa topplacket! Jättebra inlägg också :) Brukar göra alla steg, fast har nog några till, hehe ;) Men tycker det är så avslappnande att ta hand om naglarna!

Svar: Håller med, det är väldigt terapeutiskt (gud vilket svårt ord att stava!! hahhaa ;)) <3
Ida

2016-08-11 | 21:26:59
BLOG: http://jessical.blo.gg/
Johanna

detta måste jag testa att göra nästa gång jag målar naglarna!

Svar: Ja gör det! Det är ju så himla mysigt att pyssla om naglarna också :) <3
Ida

2016-08-12 | 19:31:55
BLOG: http://www.jojosmind.blogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.