Mina bästa hårhacks och tips

~
Egentligen är jag inte sådär väldigt intresserad av hårprodukter eller hårfrisyrer eller hår över huvud taget. Men jag märker ju att en bra hårdag kan höja självförtroendet och få allt annat att kännas lite bättre. Det allra värsta jag vet är att ha smutsigt hår och inte tid att tvätta det innan jag måste vara någonstans. Här kommer hur som haver mina bästa hårtips som jag lärt mig under (h)åren. <- jag är så rolig.. :´D

 
Tvätta med schampo två gånger
Det här är något för dig som tycker att håret blir smutsigt och fett redan senare samma sag som du tvättat det. I’ve been there. Sedan berättade min hårfrisör för mig att jag borde tvätta håret med schampo två gånger vid varje dusch. Första gången får du bort smuts och oljor som ligger utanpå håret. Andra gången kommer du in bättre mot hårbotten för att verkligen få bort alla oljor. Du kan märka detta på att schampot löddrar mycket mer andra gången. Jag har gjort det här i flera år nu och en märker verkligen skillnad!
 
Använd hårolja
Jag rekommenderar alla att använda hårolja. Särskilt om du tvättar håret ofta och använder värme på det regelbundet. Värme sliter och torkar ut håret något alldeles hemskt. Var inte rädd för att oljor ska få ditt hår att se fett ut. Använd en olja som är anpassad för hår och fokusera i topparna där det blir som mest torrt. Jag brukar lägga i oljan när håret är nytvättat och ungefär 70-80% torrt. Jag använder en från märket Orofluido som fungerar utmärkt och luktar helt magiskt!
 
Styla när håret är smutsigt
Det här är kanske någonting som de flesta redan märkt, men det är i princip omöjligt att styla håret eller göra en frisyr där det är helt nytvättat. Det är för mjukt och bara glider mellan fingrarna. Jag föredrar att ha håret utsläppt dagen efter att jag tvättat det, och när det har blivit mer smutsigt är då jag satsar på en fläta eller knut. Vill du inte vänta fungerar torrschampo väldigt bra för att få lite textur och grepp i håret så att det är lättare att hantera. 
 
 
Spraya parfym i håret
Det här har jag tipsat om i ett tidigare inlägg vid något tillfälle men tänker att jag slänger in det här också. 
Att spraya parfymen i håret också gör all skillnad. Varje gång håret rör sig, när du sätter dig ner eller slänger till med det (insert slow-motion hairflip) kommer din parfym att spridas runt om dig. Jag älskar att få komplimanger på att jag luktar gott, och jag lovar dig, det här är det mest effektiva sättet för det!
 
When all else fails - fläta!
När ditt hår är för smutsigt och du inte orkar tvätta det. När ditt hår ser ut som ett fågelbo och vägrar samarbeta. När ditt hår är i vägen för ögonen och du snart får ett psykbryt på det. Fläta! Jag har lärt mig att göra en inbakad fläta på mig själv och jag föreslår att du gör detsamma. Det syns mindre att håret är smutsigt än en hästsvans samtidigt som du får bort varenda strå från ansiktet. En bonus är att lära sig göra en inbakad fläta på sig själv utan spegel, då är du redo för alla nödsituationer!







Kommentarer
Amanda

Det där med att schamponera två gånger ska jag verkligen testa, tycker alltid mitt hår blir skitigt så himla fort

Svar: Ja gör det! Det funkar verkligen!! :)
Ida

2016-04-19 | 21:52:56
BLOG: http://momentswithme.blogg.se
Malin Thorell ♔

Bra tips :)

svar: Åh tack så jättemycket! Fast det kunde ju ha varit lite mer färg så hade himlen varit lite mer finare :)

2016-04-21 | 19:03:23
BLOG: http://pinkpiercing.blogg.se
Lydia

Har ju hört att schampo sliter på håret, blir det inte mer slitage om man tvättar två gånger? Mitt blir snabbt fettigt..

Svar: Ja, schampo sliter på håret. Det bästa är nog att använda ett naturligt utan sulfater och annat skit, eller att köra på balsammetoden (dock inget jag har testat). Jag tänker såhär: om du tvättar med schampo två gånger blir håret inte fett lika fort, så då behöver du heller inte tvätta det lika ofta och i längden borde ju det vara bättre för håret? :)
Ida

2016-04-21 | 19:31:38
BLOG: http://nouw.com/lydiaelstig
Maja

Älskar tipset om att ha parfym i håret!!! Använder mig av det tricket varje dag! Dock brukar jag spraya parfymen på en borste och sedan borsta igenom håret, har hört att det ska vara bättre för håret och att det håller längre :)

Svar: Åh vilket bra tips på tipset, hahhah! Ska komma ihåg det! ;)
Ida

2016-04-21 | 20:17:17
BLOG: http://nouw.com/majasl
matilda

Jag tvättar alltid med schampoo två ggr för att verkligen få det rent! Märker stor skillnad när jag glömmer det :o bra tips i övrigt!

Svar: Ja visst är det världens skillnad? :)
Ida

2016-04-21 | 22:48:31
BLOG: http://matildays.se
Lili

Vad bra med lite tips! jag schamponerar alltid två gånger och använder hårolja, men har inte testat parfym eller torrschampo.

2016-04-24 | 14:59:52
BLOG: http://zilverka.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.