Hur jag fotar mina bloggbilder

~
Jag har fått en önskan om att visa hur jag förbereder och fotar mina bilder här på bloggen. Och därför tänkte jag dela med mig av lite tips som jag använder mig av. Vill bara varna om att jag inte är sådär superhaj på att fota, så dessa är endast saker jag lärt mig baserat på egna erfarenheter, jag är långt ifrån ett proffs. 
 

Utrustning
När det kommer till utrustning är det faktiskt det minst viktigaste av alla dessa punkter. Innan jag skaffade min systemkamera så fotade jag faktiskt med min iPhone 4 och det fungerade utmärkt. Så tro inte att du behöver värsta proffskameran för att ta snygga bilder. Med det sagt valde jag faktiskt att uppgradera från mobilkamera till en systemkamera för ungefär ett år sedan. Jag köpte en Canon 500D över blocket från någon som sålde den här i Skellefteå. Det är definitivt en nybörjarkamera och jag valde den eftersom det är dem vi fotar med i skolan. Det fina med just systemkameror är att man kan (förutom bättre upplösning) få till det där skärpedjupet som vi alla älskar. Objektivet är bara det som kommer med kameran.

Ljus
Här, gott folk, har vi nyckeln till bra bilder. Bra ljus! Jag använder inga proffslampor eller så utan utnyttjar hellre dagsljuset. Det är ju extra tacksamt nu när vi faktiskt går mot ljusare tider. Se alltså till att fota på dagstid, gärna när solen inte står högst. Allra helst får det vara lite mulet, då blir bilderna som bäst tycker jag. Se också till att fota nära fönster för så mycket ljus som möjligt. Om du vill ha en jämnt ljus över hela bilden föreslår jag att fota utomhus. Bra ljus är alltså a & o när det kommer till att ta bra foton, kom ihåg det!


Den här bilden är tagen just vid ett fönster för bra ljus. Den gröna plantan ger också en liten touch till bilden. 

Inställningar
Som ni kanske förstår är jag inget foto-freak, och jag kan inte sådär supermycket om kameror. Men jag fotar alltid på manuellt läge, alltid! Och jag fotar i RAW för så bra kvalitét som möjligt. När det kommer till inställningar får man helt enkelt läsa på lite på internet och sedan testa sig fram. Jag gillar som sagt att ha mycket skärpedjup i mina foton och då ska det vara ett litet bländartal och så försöker jag alltid att ha en så låg ISO som möjligt så att bilden inte ska bli kornig, men det brukar inte vara något problem så länge man har bra ljus. Men för att sammanfatta, så länge du har koll på kamerans grundinställningar - bländare, slutare och ISO så klarar du dig. Här har du ett cheatsheet som kan komma till användning när du ska lära dig dessa inställningar.

Flatlays
Den vanligaste typen av bilder på min blogg är så kallade flatlays. Alltså när man lägger ut en massa grejer på ett fint underlag och tar ett foto ur fågelperspektiv, det vill säga rakt ovanifrån. När jag tar dessa bilder handlar det ofta om produkter eller bara fina saker som blir bra på bild. När du tar dessa foton börjar du med att hitta ett bra underlag. Lakan brukar fungera som vitt underlag, testa olika träunderlag eller filtar kanske? Sedan väljer du något bilden ska fokusera på - en produkt eller en bok eller en kaffekopp eller vad det nu kan vara. Sedan gäller det bara att omringa detta av andra fina saker som kan passa in i bilden. Plantor blir väldigt fina i sådana här foton. Lek med hur nära eller långt bort du håller kameran och testa att beskära bilden på olika sätt medan du fotar. För inspiration kan du söka på 'flatlays' på Pinterest, där finns hur mycket som helst!
 
Ibland är det enkelt och stilrent som blir bra, och en pop av gröna växter är alltid alltid fint tycker jag!
 
Närbilder
Den andra typen av bilder som du hittar på min blogg är troligen närbilder. Antingen även här på produkter eller sminkningar. Här kommer skärpedjupet in igen - ha ett lågt bländartal! Ljuset spelar såklart också in, jag försöker oftast att ta dessa bilder framför ett fönster (alltså att motivet är vänt mot fönstret, jag vill inte ha motljus). 
 
Här har vi en närbild på en av mina sminkningar med ganska mycket skärpedjup, alltså ett lågt bländartal. 
 
Ett litet extratips är att ta massor, massor av bilder! Hellre alldeles för många än för lite. Då har du många att välja på när du väl ska välja ut och redigera dem. Och på tal om att redigera, om du vill veta hur jag gör det så har jag redan ett blogginlägg på det, du hittar det här.
 
Nu är det bara att fota på, lycka till och ha kul! Woop! 
 

 
Ett annat blogginlägg som kanske intresserar dig: Att skriva blogginlägg - min process.
 







Kommentarer
Lili

Härligt och inspirerande inlägg!

2016-04-24 | 15:06:46
BLOG: http://zilverka.blogg.se/
Evelina Björkdahl

Jättefint inlägg! Ville bara slänga in en kommentar om att lågt bländartal är kort skärpedjup, och inte "mycket skärpedjup" som du skriver ;)

Svar: Ja som sagt, kan inget om foto egentligen hahhah, tror man fattar ändå ;)
Ida

2016-04-24 | 23:22:25
BLOG: http://ebjorkdahl.blogg.se/
Linnea Aurora

Tycker verkligen om den här sortens blogginlägg (och dina bilder är alltid fina!!)!

Svar: Åhh TAACK så mycket Linnea! <3
Ida

2016-04-27 | 13:21:00
BLOG: http://linneaaurora.webblogg.se/
Sarah

fina bilder vart har du köpt den där marmor saken ?? som nagelkalket ligger på ??

Svar: Tack! Den marmorsaken är faktiskt en DIY som jag har lagt ut här på bloggen ganska nyligen, bara bläddra tillbaka lite i arkivet så hittar du det inlägget! :)
Ida

2016-04-29 | 14:53:14
BLOG: http://klarahs.blogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.