5 anledningar till att läsa mer

~

Jag har alltid läst böcker, under hela mitt artonåriga liv. Det är något som för mig föll naturligt med en mamma som har läst mycket och en uppväxt med ett smärre bibliotek i vardagsrummet. Om du anser dig vara en sådan person som inte läser böcker, - då är detta fem anledningar till att börja läsa. Och är du som jag, lite av en bokmal - då kommer här fem anledningar till varför du ska läsa ännu mer

 

Utökat ordförråd

När du läser lär du dig hela tiden nya saker, utan att tänka på det. Det kommer liksom på köpet. Även om du inte aktivt söker upp ett ord du inte känner igen och läser förklaringen så lär du dig nya saker med hjälp av att se dessa ord i olika sammanhang. Om du läser böcker på engelska, vilket jag föredrar, så gäller även samma sak här -  ditt ordförråd byggs på och grammatiken förbättras. 

Bättre skrivförmåga och kreativitet

Den här punkten hör ihop lite med den första. Men förutom nya ord och förbättrad förståelse för grammatik blir du också en bättre författare själv. Även om du inte planerar att skriva böcker i framtiden hjälper det dig till exempel i skolan på svenska- eller engelskuppgifter, vid rapportskrivning eller någon sorts uppgift där du ska skriva längre texter. Och om du vill bli författare utökar du din kreativitet och blir helt enkelt bättre på att skriva. 


En flykt från verkligheten

Vare sig det är problem i skolan, på jobbet, hemma eller något annat får du en paus från allt det när du försvinner in i bokens värld. Det här är den största anledningen till att jag läser böcker, det är en flykt från verkligheten och världen vi befinner oss i. Jag tror också det här är varför jag föredrar böcker som är övernaturliga och magiska, det är en mycket större kontrast till vår verklighet än andra sorters böcker.


Underhållning utan skärm

Det här är en punkt som jag uppskattar i tider som denna där det verkar som att allt vi gör sker framför en skärm. Vi gör skoluppgifter på datorn, vi beställer klipptider och svarar på mejl genom vår dator. För att inte tala om mobiltelefonen som verkar vara fastlimmad våran hand majoriteten av dygnet. Jag kan verkligen uppskatta en bok av den anledningen att jag slipper en skärm för ett tag. Det är så skönt att få gå offline, mysa ner sig i sängen och läsa ett par kapitel.


Förbättrad koncentrationsförmåga

Om du har svårt att koncentrera dig under en längre tid på saker, kanske under lektioner i skolan eller arbetsdagen så kan du träna upp det genom att läsa böcker. Att sätta sig ner och läsa en bok tar längre tid än att läsa t.ex. en nyhetsartikel och kräver därför mer koncentration och uppmärksamhet.


+ att böcker är en sorts underhållning som är helt gratis eftersom vi har tillgång till något sådant fantastiskt som bibliotek!


Så nu när jag har övertygat dig att börja läsa böcker/läsa mer, var ska du börja? Jag tycker att du inleder med att gå in på Goodreads.com och sätta en utmaning för hur många böcker du vill läsa under 2016. Det kan vara en bok, den kan vara hundra. Men det är bra att ha ett konkret mål att sträva efter. Sedan är det bara att plocka upp en bok, börja läsa, njuta och bli smartare på samma gång!








Kommentarer
Amanda

Att läsa är bästa sortens tidsfördriv :)

2016-04-12 | 15:06:42
BLOG: http://momentswithme.blogg.se
♫♪ sandra

härligt inlägg!

2016-04-12 | 17:55:09
BLOG: http://www.sandramusic.spotlife.se
Alicia

Det där med att det är underhållning utan skärm är ju bara så bra. Brukar läsa 45-60 min innan jag tar tag i skolarbetet och det mår jag så himla bra av, älskar att läsa!!

Svar: Åh ja, och viktigt är det också! Vad smart du är som läser innan skolarbete!! :)
Ida

2016-04-13 | 08:56:11
BLOG: http://devote.se/aliciareser
Jessica

Jag vill verkligen ta mig tid att läsa mer! Men försöker i alla fall läsa 15-20 min varje kväll :)

Svar: Det är ju jättebra! Heja! :)
Ida

2016-04-13 | 13:05:46
BLOG: http://jessical.blo.gg/
Lili

Vilket bra inlägg, håller verkligen med om alla anledningar. <3

2016-04-18 | 12:01:57
BLOG: http://zilverka.blogg.se/
Alma

alltså JA!! Så bra inlägg verkligen! Höll ett argumenterande tal på engelskan om vikten av att läsa för folk förstår verkligen inte hur givande det är! Älskar't :)

2016-04-23 | 13:27:58
BLOG: http://almabengtsson.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.