4 verktyg för lite ordning och reda

~
Om ni känner mig väl vet ni att jag är en väldigt organiserad person när det kommer till det mesta. Jag älskar att skriva listor, planera långt i förväg och ha det städat omkring mig. På det sättet är jag nog ganska tråkig, jag är ingen spontan person. Ett stökigt rum, eller lägenhet för min del innebär en stökig hjärna. Jag klarar inte av det, får panik. Därför delar jag här med mig av mina fyra bästa verktyg och sidor som jag använder för att hålla mig organiserad. 



Asana.com
Den här sidan är briljant. Den låter dig göra flera olika listor för olika områden. Jag har en lista som heter 'skola', en som heter 'blogg' och en som heter 'Ida'. I varje lista kan du skriva alla uppdrag och saker du måste göra. Du kan sätta datum för när de måste vara klara och du kan sedan bocka av sakerna när du har gjort dem. Den här sidan är egentligen tänkt att användas inom stora projekt då man kan adressera uppgifter till andra personer, men den fungerar lika bra som använding för sig själv. 


 
Kalendern i datorn
Jag har pratat lite om hur jag använder den här i min guide till hur jag skriver inlägg. Men för er som inte har läst det inlägget - kalendern i datorn använder jag för planera ut när blogginlägg ska publiceras, jag sätter alltså ett dautm på dem. Oftast planerar jag ut inäggen för nästkommande månad i mitten av månaden före. Det är alltså snart dags igen att börja planera för Maj. Jag tycker att Apples kalender är så enkel att använda, man får en bra översikt och kan fort se vilka inlägg man måste fota och skriva till. Jag använder också den här kalendern till vissa andra saker som klipptider och jobbtider. 
 
 
 
Evernote.com
Jag diskuterade även den här sidan lite snabbt i det där inlägget om hur jag skriver blogginlägg. Evernote använder jag för att skriva utkast av mina inlägg, särskilt när jag ska skriva väldigt långa texter. Det är mycket bättre än att skriva i redigeraren på själva bloggplattformen eftersom det på den här sidan finns rättstavningsprogram. Dessutom är alla mina utkast samlade på ett och samma ställe OCH, den viktigaste av allt - evernote är tillgängligt på alla dina enheter. Så är du någonstans där du inte har möjlighet att ta fram datorn kan du sitta och skriva dina inlägg på telefonen i stället, supersmidigt! 
 
 
 
Anteckningsböcker
Sista tipset är något självklart och nödvändigt för mig - anteckningsböcker. Jag använder de främst för att-göra/att-köpa-listor. Men också anteckningar i fall jag kommer på något som jag vill komma ihåg till senare, ni vet -det anteckningsböcker är till för. Jag tycker att det är väldigt skönt att bryta av allt skärmanvändande med att få skriva för hand då och då. Och så är det ju såå mycket mer tillfredsställande att få stryka över någonting som är klart med penna och papper i stället för på datorn. 
 
 
Det var mina tips till dig på verktyg och sidor jag använder för att hålla mig själv organiserad. Om ni vill ha fler liknande inlägg om att hålla sig organiserade får ni gärna lämna en kommentar om det! 







Kommentarer
Jessica

Använder i princip samma verktyg! Istället för asana använder jag Wunderlist (men gör ju typ samma sak) och istället för kalendern i datorn (som jag nog aldrig öppnat) så använder jag mobilen :D

2016-04-18 | 10:37:13
BLOG: http://jessical.blo.gg/
Lili

Bra tips, måste testa Asana! Kalendern i datorn använde jag rätt mycket förut, men har nu glömt bort det. Tack för påminnelsen! Anteckningsblock är ju också obligatoriskt. Jag har massor i pastellfärger, ett för skola/jobb, ett för blogg och annan typ av kreativitet, ett där jag antecknar drömmar och planer jag har i livet, o.s.v.. Istället för Evernote använder jag dock Drive, tycker det är praktiskt att allt är samlat på ett ställe och att jag kan redigera från vilken enhet som helst, även offline. Drive har blivit lite av ett backup-utrymme för mig också, lägger bildfiler där som jag är extra rädd om. Så det är ett tips från mig. :) perfekt också att man kan dela med andra, jag och min partner har flera dokument där vi planerar saker tillsammans!

Svar: Tack för tipsen! Ska börja försöka använda Drive mer för backup-filer, jag är dålig på sådant.
Ida

2016-04-18 | 11:56:46
BLOG: http://zilverka.blogg.se/
Cassandra

Vilka smarta tips! Anteckningsbok har jag alltid med mig. Det är något speciellt med att faktiskt skriva ned det för hand... :)

Svar: Ja visst är det? Synd bara att jag har en massa anteckningsböcker men tycker att de är för fina för att användas :'c
Ida

2016-04-21 | 21:59:58
BLOG: http://www.nouw.com/cassandra

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.