Recept: Frukostbars

~


Jag har fått någon dille (visste ni att det ordet är ett slang för 'delirium', nä men nu vet ni) på sådana här bars, har testat alla varianter som mataffären erbjuder. Jag tycker att de är perfekta att stoppa ner i väskan och ta med som mellanmål. Men de är så dyra? Därför gjorde jag mina egna, och de blev jättegoda! Hittade receptet här, men jag följde inte det exakt så därför delar jag med mig av min version. 



Du behöver: Kokosnötsolja, färska dadlar, honung (eller lönnsirap för ett veganskt recept), havregryn, en banan, valfria kryddor, nötter och torkade frukter. 
 


Det första steget är att smälta 1 ½ dl kokosolja med 1 dl honung i en micro eller på spisen. Blanda detta med två handfullar färska, urkärnade, uppskurna dadlar. Sedan kan du mosa en banan och blanda ner den. För att få ihop detta till en bra smet blandar du ner 200 gram havregryn. 
 


Vid det här steget är det bara att leka lite och modifiera receptet så det passar din smak. Själv blandade jag ner mandel, bananchips, torkade tranbär, och lite kanel. Önskar nästan att jag även hade hackat ner mörk choklad, men det får bli nästa gång istället.
 
Nu kan du trycka ner smeten i en form med bakplåtspapper, försök att få det så jämnt som möjligt. Gräddnigen sker i mitten av ugnen på  max 180ºC i ca 30 minuter. Var försiktig så du inte bakar dem för länge - då smular de lätt sönder.



När de är färdiggräddade och har svalnat kan du skära upp dem i portionsbitar. För att lätt ta med i väskan packade jag in varje bit i plastfolie och sedan brunt presentpapper som jag fyndade någonstans i mitt rum. Jag började packa in dem i smörpapper men märkte ganska fort att vanlig tejp inte fäster så bra på det materialet.. o.0
 

Dessa bars är också perfekta att ge bort i present till någon, då kan man slå in dem i lite roligare papper och dekorera med washitejp om man så vill. Men jag behåller gärna dem för mig själv, förvarar mina i en plåtburk i skafferiet. Jag vet inte hur länge de håller sig fräscha, det får framtiden utvisa helt enkelt.

 







Kommentarer
Lili

Ser jättegott ut, måste testa! Som du skriver, det är så himla dyrt att köpa färdiga!

2015-09-29 | 13:35:08
BLOG: http://zilverka.blogg.se/
anna

åh det här ska jag testa! tack! :)

2015-09-29 | 21:25:36
BLOG: http://addspirit.blogg.se/
Denise

Det ser så himla gott ut, måste bara testa att göra det nu :)

Svar: Ja, gör det! Supergott! :)
Ida

2015-09-29 | 22:48:26
BLOG: http://denisepersson.blogg.se
Mohammedi's | Art, model & designer

gott

2015-09-29 | 23:31:56
BLOG: http://mohammedis.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.