Bokrecension: An Abundance of Katherines

~
Titel: An Abundance of Katherines | Författare: John Green | Genre: YA Fiction| Språk: engelska | Betyg: 4/5

When it comes to relationships, Colin Singleton's type is girls named Katherine. And when it comes to girls named Katherine, Colin is always getting dumped. On a road trip miles from home, this anagram-happy, washed-up child prodigy has ten thousand dollars in his pocket, a bloodthirsty feral hog on his trail, and an overweight Judge Judy –loving best friend riding shotgun – but no Katherines.

Colin liknar huvudpersonerna i de flesta andra av John Greens böcker. Han är en tanig, ganska nördig kille som just fått sitt hjärta krossat av K-19 (Katherine nummer nitton). Han och hans bästa vän Hassan bestämmer sig för att åka på en road trip för att komma bort från hemstaden så att Colin kan börja tänka på annat. På något sätt hamnar de i den lilla staden Gutshot, Tennessee. Där lär de känna tonårstjejen Lindsey Lee Wells. Vi får följa Colin och Hassan när de stöter på hinder, lär känna människor och hamnar i nya äventyr. Medan allt detta händer tacklas också Colin med viljan av att lämna ett avtryck på världen. Han vill helst av allt bli ett geni vilket han tänker uppnå genom att lösa en avancerad matematisk uträkning baserad på hans tidigare förhållanden.

John Green skriver mycket om det där som vi alla tänkt någon gång, viljan av att betyda någonting, lämna ett avtryck på världen - människans behov av att inte bli bortglömd när livet nått sitt slut.

”if the future is forever, he thought, then eventually it swallows us all up.”

Jag vet att det finns många som inte gillar John Greens böcker. Jag har fått höra att alla är likadana och språket är svårt att förstå. Jag håller till viss del med. Hans böcker liknar varandra, men jag tycker att han berör olika saker i varje bok. (Har läst The Fault in our Stars, Looking for Alaska och Papertowns innan). Språket är svårt, särskilt för någon som inte har engelska som modersmål. Texten är väldigt djup emellanåt, men jag tycker det fungerar eftersom den blandas med lagom delar humor och ironi. En sak som är unik med denna bok är att det finns överdrivet mycket fotnoter där de egentligen inte behövs. Fotnoterna är roligt skrivna och genom att läsa dem lär man sig intressant fakta om karaktärerna.. (och ganska ointressant fakta om amerikanska presidenter och liknande...)

Personligen älskade jag den här boken, ingen överraskning då jag tyckte mycket bra om John Greens andra böcker. Den är rolig, sorglig, underhållande och spännande - allt på samma gång. Som jag nämnde tidigare är John väldigt bra på att blanda viktiga budskap med humor och ironi så att det blir lagom av allt. Jag tycker om karaktärerna, föll lite extra för Hassan då jag tror att många kan känna igen sig i hans karaktär.

Har jag någonting dåligt att säga om boken? Jo, tyckte att början var intressant, sedan blev det lite segt där i mitten innan det tog fart igen mot slutet. Men jag läste igenom det där tröga utan problem, det var bara det att det inte hände så mycket just där.

Gillar du inte John Greens böcker bör du nog undvika denna också men jag rekommenderar boken till alla er andra. Budskapet är viktigt och någonting som berör oss alla. Av mig får den här boken 4/5 i betyg.

HAR DU LÄST DEN HÄR ELLER NÅGON ANNAN AV JOHN GREENS BÖCKER? VAD TYCKTE DU?







Kommentarer
Sara Ekman

Vill läsa den!!: )

Svar: Gör det!!
Ida

2015-09-16 | 18:24:49
BLOG: http://aamaziing.blogg.se/
Amanda Jönsson

Jag har läst The fault in our stars, sjukt bra! Näst på tur står paper towns :)

Svar: Ja den är också sååå bra!! :)
Ida

2015-09-16 | 19:38:56
BLOG: http://nouw.com/ammiesvardag
NICOLE

Kan ibland känna så att mitten blir seg.. Men ibland är det värt det ändå :)

Svar: Ja, det brukar vara så :)
Ida

2015-09-16 | 20:43:24
BLOG: http://nwistrand.forme.se
Ebba

Jag vill så gärna klicka hem hans andra böcker, har bara läst förr eller senare exploderar jag! ;*

2015-09-17 | 10:12:50
BLOG: http://nouw.com/ebbolella
Thea

Har aldrig hört talas om denna boken, men den skulle man kanske läsa? :)

Svar: Ja gör det!!!
Ida

2015-09-17 | 17:52:51
BLOG: http://theasspace.blogg.se
Minna

Måste läsa denna!!

2015-09-20 | 09:29:21
BLOG: http://Mittkokoshjarta.spotlife.se
Minna

Måste läsa denna!!

2015-09-20 | 11:37:48
BLOG: http://Mittkokoshjarta.spotlife.se
corneliaeriksson.blogg.se

Har tänkt läsa Paper Towns så småningom, måste bara läsa ut allt jag redan håller på med, haha!

Svar: Ja, läs papertowns, den är så bra! Vet hur det känns, har såå många påbörjade böcker ^.^
Ida

2015-09-20 | 13:37:19
BLOG: http://corneliaeriksson.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.