Shoppa smart & undivk impulsköp

~
Höstmodet är något jag har svårt att motstå. Kan inte gå in i en klädaffär utan att hitta något jag väldigt, väldigt, väldigt gärna vill köpa. Men helst undviker jag impulsköp, och det tror jag att alla gör. Därför delar jag nu med mig av fem stycken tips till hur du shoppar smart, wihooo! 
► R E N S A   F Ö R S T
Innan du beger dig ut på stan (eller internet) med avsikten att shoppa kläder, titta igenom vad du redan har och rensa garderoben. Om du tycker det är svårt att veta vilka klädesplagg att göra dig av med, tänk såhär: har jag burit detta plagg någon gång det senaste året? Om svaret på den frågan är nej så är det dags att skänka eller sälja plagget. Detta fungerar för mig varje gång. Se också till att göra dig av med trasiga och för små kläder. När din garderob väl är rensad och sorterad har du en mycket bättre överblick och idé om vad du behöver och vad du verkligen inte behöver i klädväg.
 
► V Ä N T A   E T T   T A G
Om du hittar något du verkligen vill ha behöver du inte köpa det direkt, särskilt inte om det är något dyrare. Vänta en månad, om du sedan fortfarande vill ha det kan du slå till. Väldigt ofta när jag väntat ett tag med att köpa något har produkten som förlorat sin glans i mina ögon, jag vill helt enkelt inte ha det längre. 
 
► U T N Y T T J A   Ö P P E T   K Ö P
En annan sak som är bra att tänka på är det här med öppet köp. Tänk att du står där i det trånga omklädningsrummet, du är sådär lagom stressad och provar ett plagg i all sin hast och bestämmer dig sedan för att köpa det. Men när du sedan testar det hemma ser det helt annorlunda ut, det var kanske inte så snyggt som du först trodde. Så länge prislappen och kvittot är kvar kan du gå tillbaka till affären och ångra köpet. 
 
► F I N N S   D E T   F L E R A   S Ä T T    A T T   B Ä R A   D E T ?
Något som också spelar väldigt stor roll för mig innan jag ska köpa något är ifall jag kan tänka ut åtminstone tre outfits jag kan bära plagget i fråga med. Jag vill inte vara begränsad till att matcha på endast ett sätt. Om jag inser att det inte finns något annat hemma i min garderob att bära med plagget jag provar så lämnar jag det i butiken. 
 
► S K I P P A   Å N G E S T E N
Mitt sista tips är att inte känna dig så skyldig eller få ångest över att köpa något till dig själv. Jag kommer på mig själv hela tiden med att försöka rättfärdiga mina smink- och klädesköp på något sätt. Men varför kan jag inte köpa något bara för att det är skitsnyggt och satt riktigt bra? Så länge jag följt stegen ovan och så länge jag har råd borde jag inte känna mig skyldig över att köpa något. 







Kommentarer
linah

Himla bra tips, haha de behöver jag!!

2015-10-07 | 23:35:26
BLOG: http://nouw.com/linaheve
natalie

åh, så bra tips!

2015-10-08 | 08:53:55
BLOG: http://natalieesseen.vione.se
Dixi Wonderland

Haha jag vill handla i stort sett allt jag ser nu på hösten xD

Svar: Ja, jag med! ^^
Ida

2015-10-08 | 10:51:32
BLOG: http://dixiwonderland.com/
Skogsraah ☾

Så bra inlägg!

2015-10-08 | 11:21:10
BLOG: http://skogsraah.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.