Hur jag redigerar mina bilder

~


Jag vet inte om det bara är jag som har haft problem att komma in på bloggen måndag/tisdag men det var husomhelst sjukt irriterande, och det var också anledningen till att det inte kommit upp ett inlägg här på ett bra tag. Anyhow, idag tänkte jag visa hur jag vanligtvis redigerar mina bloggbilder. Det är inga drastiska förändringar, mest ljusar jag upp bilden lite. 

Det allra första är att jag ser till att ha bra förutsättningar när jag tar bilden. Helst fotar jag i dagsljus och jag ser också till att ha rätt inställningar på kameran så att den råa filen blir så ljus och fin som möjligt innan jag sedan tar in den i Photoshop och gör de sista små finputsningarna. 
 


Jag jobbar som sagt i Photoshop, men har du inte det rekommenderar jag gratisvarianten GIMP som jag svor vid innan jag hade photoshop. Det första jag gör med en bild är alltid att ändra i verktyget kurvor. Jag sätter en punkt i mitten av kurvan och drar den uppåt lite för att ljusa upp bilden. Sätter sidan en punkt till höger som jag också drar upp för mer exponering. Till sist sätter jag en punkt till vänster som jag drar ner pyttelite för ökad kontrast. 



Sedan vänder jag mig till verktyget färgbalans där jag ökar kallheten i mina bilder då de oftast tenderar att gå mer åt det gula hållet. Här har jag dragit upp den blå med +16 och cyan med -3. Om det är alldeles för gult i bilden använder jag oftast verktyget nyans/mättnad, väljer 'gula' istället för 'master' och drar ner mättnaden på den. 

 
Ibland gör jag detta steg, men oftast behövs det inte. Här har jag ökat exponeringen med +0.08 (typ ingenting men tycker ändå att det gör skillnad) och förskjutning har jag ökat med +0.0020. 
 


Till sist brukar jag lägga på lite extra skärpa i mina bilder, ingenting överdrivet dock. Här ökade jag mängden med 27% men oftast är det för mycket, jag brukar öka med ca 15%. 
 
Sedan förminskar jag alltid bilden till 800px bred (lika bred som content på min blogg) så att den ska ta mindre plats och sparar den som .jpeg innan jag laddar upp till min blogg. 



Som sagt, ingen stor märkbar skillnad, men ändå det där lilla extra som gör bilderna fina att titta på. Japp, så redigerar jag mina bilder. Så alla som har undrat vet nu - och det gör även ni som inte undrat. 
 







Kommentarer
Bellah - livet i USA

Så roligt med tips på redigering!! :) Kram

2015-10-18 | 18:13:20
BLOG: http://bellah.for.me
Nelly Saari

Tack för tipsen! Men skulle gärna vilja veta hur du gör ex din önskelista du la ut nu senast.

Kram<3

Svar: Det kan jag absolut fixa! xx
Ida

2015-11-05 | 14:06:06
BLOG: http://saari.webblogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.