Gone Girl - Gillian Flynn | Recension

~
Titel: Gone Girl | Författare: Gillian Flynn | Utgivningsår: 2013 | Genre: Thriller, Deckare | Köp den HÄR

Boken utspelar sig i nutid. I varje nytt kapitel byts perspektivet mellan de två huvudpersonerna där det ena perspektivet är i form av en av karaktärernas dagboksanteckningar. Vi befinner oss i Missouri, USA majoriteten av boken.

Nick Dunne börjar som en trevlig kille och älskad make, sedan utvecklas hans karaktär och han börjar bli mer inåtvänd och lite... lat? Amy Elliot Dunne får man veta var en vacker, rolig & skön tjej, men hon blir mer och mer irriterad på Nick - på hans misstag och inkompetenser. Jag tycker att båda karaktärer har en intressant utveckling under bokens gång.

Själva handligen är alltså att Nick en dag kommer hem och hans fru är borta - spårlöst försvunnen. Vardagsrummet är kaos och det finns blodstänk i köket. Utredning påbörjas och snabbt börjar misstankarna riktas mot Nick. Men efter många tvister blir man som läsare mer och mer förvirrad. Vad var det egentligen som hände den dagen Amy försvann från sitt hem?

"Because sometimes, the way he looks at me, I think, man of my dreams, father of my child, this man of mine may kill me. He may truly kill me." - Från Amys dagbok

Jag läste boken översatt på svenska vilket jag oftast inte föredrar. Översättaren sätter sin egen touch på boken - vilket är helt ofrånkomligt. We’re just humans after all. Men jag tycker faktiskt att denna översättare var riktigt duktig. Språket är bra och tydligt, många ”nyckelord” översattes inte ens - och tack för det, det hade nog blivit riktigt konstigt.

Budskapet var för mig väldigt tydligt. Jag anser att boken handlade mycket om hur vi ser på män och kvinnor i samhället. Folk som får ta skulden eller blir misstänkta för att de uppträder på ett visst sätt. Jag tycker också att boken gav en bra synvinkel på äktenskap - även om Amy och Nicks var ett extremt stormigt och ohälsosamt sådant.

Första halvan av boken var ganska seg, jag förstod liksom inte medan jag läste varför alla tyckte så mycket om den. Den hände inte mycket, ingen riktig historieutveckling. Man fick mest följa Nicks tankar och halvtappra försök att hitta sin fru. Men sedan, resten av halvan var fantastisk. Då började bådas karaktärer och historien utvecklas. Tvister och överraskningar regnade in och boken var som fastklistrad i mina händer när jag inte åt, sov eller hade lektion. Slutet var ett sådant som lämnade mig: Vänta va? NEEEJ! Eller? Kanske? Jag vet inte.. va? Och det är sådana slut jag älskar, dem där man måste tänka efter lite när berättelsen är slut. Tycker jag att du borde läsa denna bok? JA! Den är fantastisk, särskilt om du gillar mindgames, tvister och thrillers. Var bara beredd på ett seg början.

Nu är jag riktigt sugen på att läsa Sharp Objects av Gillian Flynn som även den fått många positiva recensioner.