Kokosolja | Fördelar & hur jag använder det

~
I mitt inlägg där jag skrev om min dagliga hudvårdsrutin nämnde jag kokosolja och hur jag använder den. Jag fick många kommentarer på det inlägget där ni ville veta mer om detta och gärna skulle vilja testa själva. Därför kommer jag i detta inlägg berätta om fördelarna med att använda kokosolja och hur jag använder det. 
 
Jag använder den från Kung Markatta, den är ekologisk!
 
VAD ÄR SÅ BRA MED KOKOSOLJA?

Det är ett naturligt mättat fett som är bra för våra kroppar. Det är rikt på proteiner, mineraler och ger oss energi. Det är dessutom perfekt för att återfukta hud och hår. Sedan är det ju priset också, en burk med koksolja kostar inte många kronor. 
 
HUR ANVÄNDER JAG DET?

Först och främst använder jag det för att ta bort mitt smink på kvällen. Jag använder en tops (vill inte få bakterier i burken genom att använda fingrarna) och skopar upp mindre än en tesked av oljan som jag sedan värmer upp mellan fingrarna. I burken är konsistensen alltså fast men smälter snabbt i värmen från dina händer. Sedan börjar jag arbeta in oljan med cirkelrörelser i ansiktet och gnuggar varsamt bort både ögon- och ansiktssmink. När jag är klar med det tvättar jag ansiktet med en vanlig ansiktstvätt för att få bort oljan och överblivet smink. 
 
Jag anväder sedan lite mer olja som jag också värmer upp mellan fingrarna och liksom "klappar" på ansiktet för att återfukta, jag har alltså slutat använda nattcreme helt och hållet. Det kan kännas lite konsitgt och oljigt på ansiktet i början, men nästa morgon har det sjunkit in och ansiktet är alldelses lent! 
 
Jag har alltid två burkar på hand - en som står i köket och en som står i badrummet.

Till håret använder jag både i topparna mot torrhet och friss, men även i hårbottnen för att motverka mjäll. Det finns massor av recept på hårmasker innehållande koksolja om du bara söker på google. Denna är en av mina favoriter eftersom det också skrivs om hur man tvättar ut koksoljan så att det inte sitter kvar i håret. 
 
Sedan använder jag det också förstås i matlagning, bakning och t.ex. smoothies. Jag har börjat steka i kokosolja istället för smör eller olivolja. Det gör ingen skillnad på smaken - maten börjar alltså inte smaka kokos. 
 
NACKDELAR? 
Det enda jag kan störa mig på är lukten, det luktar ju såklart koksolja och jag gillar inte riktigt den doften. Men jag kan absolut strunta i det när jag tittar på alla fördelar. 
 
Well there we go, hoppas att detta inlägg var till hjälp för ni som undrat och funderat på att börja använda kokosolja. Har ni några frågor är det bara att kommentera så ska jag försöka svara så gott jag kan. Annars - googla! Det finns hur mycket som helst information om fördelarna med kokosolja på internet. 
 
 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.