Att leva bättre med mindre

~

Min blogg handlar mycket om sminkprodukter, klädesplagg och andra materiella ting, vi lever i en konsumeringskultur. Trots detta är det bästa jag vet att rensa, städa, organisera och KASTA. Jag älskar att gör mig av med saker som jag inte använder, sådant som bara ligger där och samlar damm, och tro mig - det finns mycket sådant. Det är som om världens tyngd lyfts från mina axlar och jag kan äntligen andas igen. Ibland får jag sådana där ryck (ofta mitt i natten) och börjar rensa ur mitt rum. 

Och det var så jag började läsa om minimalism. Att leva minimalistiskt, att vara en minimalist. Det finns mycket fördomar kring minilamism där folk tror att man måste leva utan hus, bil och tv. Att man inte kan ha jobb och karriär och att man måste leva med under 100 föremål, det är inte sant. Minimalism kan vara ett verktyg för att hitta sig själv, för att ta sig ur en depression eller bara för att lära sig att uppskatta det man redan har - och jag tycker detta är sjukt viktigt. Lite extra börjar jag tänka på detta nu kring juletider när vi människor blir fångade i den här konsumentfällan och springer runt som galningar i affärer för att hitta julklappar och julpynt och julmat. Jag tycker att vi glömmer bort det viktiga med julen - att det ska vara en tid att spendera med familj och vänner. Så minimalism kan till exempel vara ett verktyg för att släppa julstressen.

Jag såg bland annat en video där Ryan Nicodemus berättade om hur han packade ner allt han ägde i flyttlådor och under tre veckor levde han i sin lägenhet och plockade endast fram sakerna han behövde för att leva under den här tiden. Sängen, tandborsten, stekpannan osv. Efter tre veckor gjorde han av sig med allt som låg kvar i kartongerna. Hade han inte rört dessa saker på tre veckor skulle han inte behöva dem senare heller. Kolla in videon här nedanför ↓



Nu säger jag inte att vi alla behöver göra sådana drastiska förändringar i våra liv, men inspirerade kan vi bli. Vi behöver inte alltid ha nytt och mer, vi kan nöja oss och uppskatta det vi redan har ibland. Vi kan lära oss att fylla våra tomrum med riktig lycka i form av kärlek, vänner och familj i stället för föremål. 

Vill du läsa mer om minimalism kan du kolla in hemsidan av Ryan som är i videon ovan. | En omtalad bok som berör det här med att göra sig av med överflödiga tillhörigheter är "The Life-Changing Magic of Tidying Up" av Marie Kondo. | Läs om att leva ”The One-Bag Lifestyle”zenhabits.net


Hur ser du på minimalism? Dela hemskt gärna med dig av dina åsikter och tankar i kommentarsfältet.








Kommentarer
Catrin Monica Sandberg

Skulle verkligen vilja prova att göra det han gjorde men skulle aldrig slänga allt. Förr eller senare kommer grejerna till användning.

Svar: Håller med dig - förr eller senare skulle allt komma till användning, men frågan är om man behöver dem? ;)
Ida

2015-12-16 | 08:24:59
BLOG: http://catrinmonica.devote.se
Jessica

Jag är väldigt intresserad av den minimalistiska livsstilen, men det är inget jag lever efter idag. Jag har iaf börjat att ha en Capsule Wardrobe sedan två månader tillbaka! Om jag hade tid och ork till att ta tag i att rensa så skulle jag göra det typ hela tiden ;)

Svar: Hade inte hört om Capsule Wardrobe förut, vad kul, ska läsa vidare om det! :)
Ida

2015-12-16 | 14:14:26
BLOG: http://jessical.blo.gg/
Vendela

Verkligen så sant det du säger att man ska uppskatta det man redan har.

2015-12-16 | 19:36:12
BLOG: http://vendelaaxelsson.devote.se
Daniella 🌙

Kläder jag inte har använt på tre månader skänker jag iväg. Inte för att det är någon stor grej men ett litet steg iallafall!

Svar: Det är ju jättebra! Mer än jag gör ;)
Ida

2015-12-17 | 01:29:27
BLOG: http://vapenbroder.blogg.se/
Jessica

Jag har tänkt att jag ska lägga in ett inlägg om Capsule Wardrobe senare idag, måste bara göra små finjusteringar i inlägget ;) Så kika gärna in senare på min blogg så kan du läsa mer där!

Svar: Jaaa, absolut! :)
Ida

2015-12-17 | 14:00:07
BLOG: http://jessical.blo.gg/
Erica

Sjukt inspirerande! Det är inte mycket man skulle behöva när man väl tänker efter. Skulle dock aldrig kunna göra mig av med så mycket, som någon skrev här ovanför: någon gång kommer det till användning! :D

2015-12-17 | 21:08:49
BLOG: http://ericaskyllkvist.se
Lis Mari

Jag älskar att städa rensa och fixa. Declutter your life liksom - Love IT!!!

2015-12-18 | 09:22:53
BLOG: http://lismari.blogg.se/
attgoraengote.blogg.se

Jag förstår precis hur du känner när du rensar! Haha. En underbar känsla som dock infinner sig allt för sällan

2016-01-12 | 17:41:00
BLOG: http://attgoraengote.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.