Recept: Cupcakes med citronfyllning

~
Idag kommer ett recept på dessa supergoda cupcakes. Jag har hämtat in flera recept från olika ställen, ändrat på ett par saker och kommit fram till detta. 




Såhär gör du citronfyllningen:
 
1. Koka försiktigt upp citronsaften och sockret i en panna, se till att det inte bränns vid. 
2. Ta bort pannan från plattan och häll ner citronblandningen i ägget som du vispat lätt. Häll väldigt sakta och vispa hela tiden så att äggen inte tillagas av värmen. 
3. Häll tillbaka hela blandningen i pannan igen, ställ på plattan och rör om tills krämen tjocknar. 
4. När citronkrämen har konstistensen av fil kan du hälla den i en skål. Låt krämen svalna i ett kylskåp i minst 2 timmar. 
 


Såhär gör du dina cupcakes:

1. Vispa ihop vaniljsocker, ägg och strösocker. 
2. Rör ner smält smör och mjölk. 
3. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt. Rör ner detta i smeten. 
4. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem lite över 3/4 med smet. 
5. Grädda mitt i ugnen i ungefär 15-20 minuter. Se dock till att ha koll på dina cupcakes, tiden är väldigt olika beroende på vilken ugn du använder. 
 
 
Låt dina cupcakes svalna. Gröp ur dem lite med en gaffel och fyll hålet med din citronkräm. Jag använde en sprits för mer kontroll, men du kan använda en sked om du vill. 
 
Sista steget är en frosting av något slag. Jag använde marshmallowfluff och trodde att det skulle hålla formen uppe på mina cupcakes. Det blev... katastrof. Fluffet rann ut och ner över mina cupcakes och gjorde dem jättefula. Nästa gång tänker jag köra på en vanlig frosting vilket jag rekommenderar att ni som testar detta recept också gör. 

Inte de finaste cupcakes, men trots fluff-katastrofen smakade de väldigt got vilket är huvudsaken. 
 







Kommentarer
Sanna Preifelt

Åh muuums vad gott :)

2014-10-22 | 18:56:49
BLOG: http://sannasrum.se
tinabanck.blogg.se

Vilken trevlig blogg du har. :)

Svar: Tack så mycket! :)
Ida

2014-10-24 | 07:07:13
BLOG: http://tinabanck.blogg.se/
VERONICA - fashion blog

Blev lycklig av detta, SÅ bra tips! Perfekt till myskvällen som jag ändå ska baka något till, grymt. Underbar guide och bilder" :) Ha en fantastik helg tjejen, hoppas din fredagskväll blir grym!

Svar: Åhh tack så himla mycket! Jag lägger ner mycket tid på mina inlägg och blir så himla glad när någon uppskattar detta :) Ha en grym fredagskväll du också! ♥
Ida

2014-10-24 | 16:33:42
BLOG: http://vveronicas.com/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.