Kan inte sova

~
När jag skriver detta inlägg är klockan 03.52 på morgonen, jag har inte sovit en enda minut under hela natten. Men vet ni vad? Det gör ingenting. Det är lätt att få ångest över att inte kunna sova, timmarna går och du kan inte sluta tänka på att du måste vara utvilad inför morgondagen. Så länge du ligger i sängen och vilar lovar jag dig att du fortfarande fungerar dagen därpå. I detta inlägg tipsar jag dig om vad du kan göra de där sömnlösa nätterna, för det finns vissa fördelar med dem. 



Jag har ätit en macka med salami samt en clementin och en banan, jag antar att jag var ganska hungrig. Ibland kan det vara en orolig mage som är anledningen att du inte kan somna. Om du äter något går dessutom energi åt till att ta hand om detta och du blir tröttare. Jag kan då inte somna med en kurrande mage i alla fall. 



Ofta är det tankar som snurrar i huvudet som inte får dig att somna. Försök att släppa dem, att meditera kan hjälpa. Börja nere vid tårna och känn efter hur det känns, hur ligger fötterna mot lakanet? Känn efter i varje kroppsdel. Känn hur tung din kropp är när den ligger i sängen, känn det svala täcket. Försök att sväva ut från dig själv och se dig själv ligga i sängen. Att räkna får eller räkna ner från 200 kanske också hjälper. Vad som helst som får dig att inte tänka på sådant som ska hända eller har hänt. Direkt du känner att en tanke håller på att smyga sin in slår du bort den och fokuserar på att du är här just precis nu. 



Musik eller radio kan hjälpa dig att somna. Se till att sätta på något lugnt i stället för något upptempo. Om du har gett upp på att somna kan du däremot lika gärna sätta igång favvomusiken och rocka loss - i hörlurar såklart så att du inte väcker att andra i huset. Jag såg nyss "Rädda Willy" på Netflix också, fick gråta en skvätt. Att se film eller serie kan antingen göra dig tröttare eller bara fördiva tiden så att det blir morgon någongång!


Men ta inte detta så seriöst! Njut i stället! Det är faktiskt ganska trevligt att vara vaken och bara chilla medans allt är tyst och alla andra sover. Stressa inte upp dig genom att titta på klockan hela tiden. Se den här natten som lite egentid. Du är inte död i morgon, det krävs flera sömnlösa nätter efter varandra för att det ska ske. Du kanske är lite tröttare än vanligt i morgon, men ta en liten eftermiddagstupplur då! Svårare än så är det faktiskt inte. 
 
Såå, ligger nu och lyssnar på lite Spice Girls och Roxette, har det himla bra faktiskt. Klockan är 04.26. I don't care. Kanske hinner jag somna någon timme eller två innan jag ska upp klockan åtta, kanske hinner jag inte det. Vilket som, är huvudsaken att jag bara tagit det lugnt och inte sprungit omkring hela natten. 
 
 







Kommentarer
♫♪ sandra

bra inlägg! har själv sovsvårigheter i veckan fick jag typ en halvtimmes sömn innan jag skulle upp och jobba men ja man klarar sig förvånansvärt bra!

2014-11-22 | 13:06:58
BLOG: http://www.sandramusic.spotlife.se
Liborius

bra inlägg:D

2014-11-22 | 18:16:07
BLOG: http://liborius.se
K- S

Det är så jobbigt att inte kunna sova. Jag lyssnar på musik och till sist somnar men nu är dygnet snett.

2014-11-23 | 10:55:30
BLOG: http://dinkelhoppare.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.