Recension - Anna and the French Kiss

~
TITEL: Anna and the French Kiss | FÖRFATTARE: Stephanie Perkins | UTGIVNINGSÅR: 2010 | BETYG: 5/5 | KÖP BOKEN HÄR.

HANDLING: Anna can't wait for her senior year in Atlanta, where she has a good job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she's not too thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris - until she meets Etienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits? 

Boken är skriven i förstapersonsperspektiv (alltså i jag-form). Jag läste den på engelska vilket jag tror var ett bra val. Många skämt skulle bli konstiga på svenska. 

MINA TANKAR: Wow.., WOW. Jag blev väldigt överraskad av den här boken. Jag tänkte mig en lättläst chiclit med lite humor och lite romantik. Och det var det väl i och för sig, men jag tänkte inte att jag skulle falla för karaktärerna och hela historien som jag gjorde. Efter de första tre kapitlerna ville jag flytta till Paris och gifta mig med St. Clair, hahah. Bra skrivet och bra upplagt. Stephanie använder ett mycket målande språk som får dig att se alla platser i Paris framför dig. Boken har en bra början och ett bra slut (!). Slutet är det många författare som missar eller skyndar på, och då blir det inte alls bra. Men den här slutade perfekt, så perfekt att jag inte ens önskar en fortsättning. Läs, läs, läs, läs om du inte gjort det än!

Perkins har gjort två böcker till i samma serie, fast inte med samma personer och samma berättelse såklart. Lola and the boy Next Door & Isla and the Happily ever After ska jag läsa härnäst.








Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.