Att ha i syväskan

~


Jag har samlat ihop de nio saker som jag tycker är grundläggande att ha om du vill börja sy. Jag tog inte med en symaskin eftersom den är ganska självklar. 



1 - Textillim - Ibland blir man väldigt lat och orkar inte sy, i andra fall kommer man inte riktigt åt med varken symaskin eller nål och tråd - då är det väldigt bra att äga lite textillim. Det går också betydligt fortare än att sy. 
2 - Pincett - När du syr något smalt och littet och sedan ska vända på det är det nästan omöjligt att få ut hörnen. Då kan det vara bra att ha en pincett till hands att peta och dra med. 
3 - Knappnålar - Dessa behöver du för nästan varenda projekt du gör. Används helt enkelt till att hålla fast tygbitar och fållar medan du syr. 
4 - Sprättare - Den här är lite av min bästa vän när jag syr eftersom jag är mycket klumpig och ofta syr fel. Att ha en sprättare gör det inte lika jobbigt att göra ett misstag. 
5 - Måttband - Om du vill ha ditt projekt symmetriskt och rätt längd bör du använda ett måttband. 
6 - Extra symaskinnålar - Om du syr i för tjockt tyg eller i för många lager kan det vara bra att ha några extra nålar till symaskinen eftersom det ibland bryts av. Det kan räcka med att köra över en knappnål för att den ska gå sönder. 
7 - Nål & Tråd - Ibland kommer du inte åt med symaskinen, men du vill ändå ha något stadigare än textillim. Att använda nål och tråd kan ta lite längre tid - men resultatet är värt det. 
8 - Krita - En krita eller penna för att måla på tyg (och sedan kunna tvärta bort) gör saker såååå mycket enklare. Du kan göra markeringar utan att oroa dig för att det ska vara permanent. 
9 - Bra tygsax - En riktigt bra tygsax faktiskt. Den här gör hela skillnaden när det gäller om det är roligt eller bara en pina att sy. Spendera lite extra pengar på en tygsax - det är värt det. Kom bara ihåg att endast använda saxen till tyg och inget annat. 
 
Hoppas det här gav er lite tips på saker som är bra att ha om du vill börja sy - eller redan syr för den delen. Det finns såklart andra saker som också är bra att ha beroende på vilket projekt du vill göra - men dessa är de mest grundläggande tycker jag. 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.