Muffins med Äpple och Kanel

~
Här är ett smaskigt recpet på muffins med äppel- och kanelfyllning. 



 ca 12 stycken. UGN: 225 grader C
 
SMET:
3 ½ dl vetemjöl
1 msk strösocker
1 krm salt
60 gram smör
½ paket jäst
1 dl mjölk
 
FYLLNING:
20 st sötmandlar
1 ½ dl strösocker
3/4 dl äppelmos
½ tsk kanel
 
1. Mät upp mjöl, socker och salt och lägg i en bunke. 2. Tillsätt smöret i tunna skivor och finfördela med en gaffel. 3. Dela jästen i mindre bitar och rör ut den i mjölken. 4. Rör ner jäst och mjölk i mjölblandningen och arbeta ihop till en deg. 
 

5. Lägg degen på en mjölad arbetsyta och forma den till en rulle, ungefär 25 cm lång. 6. Skär i 2 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på en plåt i pappersformar. 7. Mal sötmandlarna. Blanda med äppelmos, socker och kanel. Tryck ner fyllningen med en tesked i muffinsen. 8. Jäs övertäckta i 1 - 1 ½ timme. 

9. Pensla muffinsen med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 8 - 10 minuter. 10. Låt muffinsen svalna under handduk. Pudra florsocker över dem vid servering. 
 
TIPS: Om du inte har äppelmos, gör ditt eget! Skala, skiva och koka upp ett äpple. Mosa med potatispress. Blanda med ½ dl socker. Låt svalna. 
 
TIPS#2: Du kan använda 25 g mandelmassa i stället för sötmandlar om du vill. Se bara till att ta bort sockret från fyllningen i så fall. 
 
LYCKA TILL! ♥
 
 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.