Hur fungerar en limpistol?

~
 
Jag skaffade min limpistol i december 2012. Ungefär nio månader sedan vill säga. Jag använder en limpistol från Casco som jag tycker fungerar helt okej. Jag har ju inte testat någon annan, så jag har ingenting att jämföra med. 
 
Det du ska tänka på när du köper en limpistol är vad du ska använda den till. Ska du bara använda den till små projekt och använda material som tyg, plast, trä o.s.v.? - Ja då ska du nog titta efter en limpistol som har lägre temperatur. Ska du ha den till tyngre projekt i huset som att limma ihop två träplankor? - Då ska du nog satsa på en limpistol som har högre temperatur. 
 

När du limmar, se till att hålla till på en yta som du inte bryr dig om ifall den blir förstörd. Lägg ett papper under pistolen så slipper du lim på bordet. Det gör också väldigt ont att bränna sig på limmet, tro mig, väldigt ont. (Been there, done that). Så var försiktig och gör vad som helst för att hålla borta limmet från dina händer. 
 
 
Detta kan bero på många saker, och det är svårt att säga så här när jag inte vet vilket märke du har på limpistolen, eller vilket lim du använder. Men jag tänker lista upp några orsaker till varför detta kan hända. 
 
- Materialet: Limmar du med en limpistol som inte är anpassat för ditt material kan det lätt lossna. Som jag nämnt tidigare behöver du kanske en limpistol med högre temperatur för dina projekt. 
- Limmet: Använder du limmet som är tänkt för din limpistol? Det kan faktiskt vara så att limmet inte är kompatibelt med pistolen. 
- Tiden: Om du inte väntar tillräckligt länge på att limmet ska torka innan du börjar röra i projektet kan det ju påverka hur bra det sitter fast. Det borde räcka med någon minut för att limmet från de flesta limpistoler ska stelna och sitta fast. Men det varierar ju från limpistol till limpistol. I kommentaren ovan fråmgår det ju tydligt att tiden inte är problemet för dig. 
 
Jag kan ju säga att jag har samma problem med limpistol i bland. Jag limmar fast saker, låter det stelna och ändå lossnar det vid minsta beröring. Men min slutsats är att för mig beror det på materialet jag använder. Jag läste runt lite på internet och tydligen ska det gå att dra isär det du limmat för att börja om på nytt igen. 
 
Det är svårare att dra isär tyg och mjuka material om du limmar sådant, eftersom där sjunker limmet in i tyget. 
 
Så jag har kommit fram till att om det nu inte skulle fungera att limma ihop med limpistol, fungerar alltid superlim som en backup-plan! :) 
 


Jag hoppas att mitt inlägg hjälpte lite grann i alla fall, jag gjorde ganska mycket research och detta är allt jag kom fram till. 







Kommentarer
Mizca

Svar: Tack så mycket för svaret!
Jag köpte min pistol på en marknad för en billig peng. Han som sålde hade köpt ett laget och sålde alltså ganska billigt med lim i paketet. Så kanske är en billig variant som är dålig med andra ord?
Billigt är inte alltid bra helt enkelt. Jag använder superlim istället men det är så dyrt då det går åt mycket.
Jag limmar trä och keramik mestadels.

Svar: Ja, så kan det absolut vara. Kanske ska du investera i en dyrare limpistol :)
Ida

2013-08-29 | 14:01:13
BLOG: http://www.mizca.se
Pablo

Hej!

2016-04-25 | 10:26:55
Isabelle

Hej! Vet du om limmet från limpistolen är vattentåligt? Har tänkt göra egna snöglober och behöver vattentätt lim, vet ej om jag ska satsa på limpistol eller annat lim?

Svar: Borde vara vattentåligt så länge du limmar och inte lämnar några hål eller gap med limmet om du förstår vad jag menar :)
Ida

2016-09-05 | 15:38:11

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.