DIY - Hair Bow

~
Tjoosan! I kväll kommer det upp en ny DIY, jag panik-redigerade bilderna i inlägget eftersom jag vill sova, NU. 
 
Det är väldigt populärt just nu med håraccesoarer i form av rosetter. Jag hittade dessa, nedan, men de kostar $10.00 styck. Så jag bestämde mig för att göra egna i stället som är betydligt billigare. 
 
Du behöver:
- Symaskin eller nål och tråd
- Tyg
- Sax
- Strykjärn
- Limpistol eller något annat starkt lim
- Hårnål eller hårspänne av något slag
 
 
1. Klipp ut tygbitar som är 17x12 cm långa. (Om du vill göra större rosetter ökar du bara bredden och längden.)
2. Vik ihop längs kortsidan rätsida mot rätsida om nåla på plats. Sy en raksöm så nära kanten som möjligt. Vik fram rätt sida igen. 
 
 
3. Vik till så att sömmen hamnar i mitten och använd strykjärnet för att platta till kanterna.
4. Nu viker du de 'fula' sidorna på kortsidan och stryker de på plats.
 
 
5. Mosa ihop i mitten tills du får den form du vill ha, se till att det är lika mycket tyg på båda sidor.
6. Sy med sick-sack söm några gånger fram och tillbaka i mitten.
 
 
7. Klipp nu ut tygbitar som är 4x7 cm. 
8. Gör om samma sak som du gjorde i steg 1-2. Kom ihåg att vända fram rätt sida. Vik sedan ihop den biten du får då och sy med raksöm nära kanten. Vänd fram andra sidan, igen. 
 
 
9. Trä på 'tygringen' över rosetten och klipp bort överflödiga trådar. 
10. Limma fast hårspännet med limpistol eller annat starkt lim du har hemma. Jag använde kontaktlim. 
 
 
Hoppas inte stegen var för svåra att följa, om ni vill kan jag filma en videotutorial på denna DIY också. 
 
LYCKA TILL! ♥
 







Kommentarer
malin

hej! din blogg är fantastisk. love it.
tänkte bara höra, vad använde du för hårspänne till denna DIY? en hårnål? en video vore asnice om du kunde lägga upp! tänkte försöka mig på att göra en rosett, och då skulle en video verkligen hjälpa!
hursomhelst, keep up the good work girl. jag älskar verkligen den här bloggen.

Svar: Tack så himla mycket :) Jag använde ett spänne som man typ böjer för att öppna, en sån som finns att köpa överallt. En video på denna DIY kommer troligen upp nästa vecka eller helgen därpå.
Ida

2012-10-03 | 18:58:05

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.