Allt om att sälja på Tradera

~
Att sälja sina kläder secondhand är ett bra sätt att ge dem ett nytt liv samtidigt som du får in lite extrapengar. Det kan däremot vara förvirrande att reda ut det bästa och billigaste sättet att förpacka och skicka det man säljer. Här pratar jag om hur jag väljer att göra och hur du kan tänka kring frakt.
 
När jag skrev detta inlägg utgick jag helt och hållet från att sälja kläder eftersom det är vad jag oftast gör. Att sälja stora, tunga eller mycket omtåliga saker har jag ingen erfarenhet av. 
 
Jag använder mig också endast av posten/Postnord när jag skickar mina grejer så fraktrutiner med andra företag kan jag inte mycket om. 
 
Såhär ser min rutin ut när jag säljer något på Tradera:

I Stylar och fotar plagget
II Redigerar bilderna (använder VSCO-appen)
III Väger alla plagg var för sig på en köksvåg och antecknar sedan vikt, storlek och material. 
IV Skapar annonserna en i taget. Refererar tillbaka till mina anteckningar för att räkna ut fraktkostnad och veta vad jag ska inkludera i beskrivningen. 
V När plagget är sålt och betalat förpackar jag det och sätter fast adresslapp samt eventuella frimärken.
VI Kontrollväger alla paket när de är färdigpackade.
VII Skickar iväg och lämnar recension på köparen. 
 
 

Skicka med frimärken eller spårbart?

Som tumregel skickar jag med frimärken för små, lätta, icke värdefulla saker som en t-shirt eller en skönhetsprodukt. Spårbart skickar jag för tyngre, större eller värdefulla grejer som ett par skor eller en vinterjacka. När jag bestämmer vad som ska skickas hur brukar jag väga plagget på min köksvåg (en vanlig personvåg kan också fungera). Gränsen går vid 250g. Under denna vikt skickar jag oftast med frimärken om paketet är litet nog att gå in i en brevlåda, över denna vikt är det många gånger billigare/samma pris att skicka spårbart och då väljer jag detta. Frimärkstabellen finns att hitta på Postnords hemsida eller på baksidan av frimärkeskartan. Tänk på att skrymmande brev (paket som är tjockare än 3cm) kostar två extra frimärken (18kr). 
 
Det enklaste sättet att skicka spårbart på egen hand är att betala och skriva ut själv via postnords tjänst Skicka Direkt. Där fyller du i alla uppgifter, betalar och skriver ut adresslappen som du sedan sätter fast på paketet. Om du inte har en skrivare kan postombudet hjälpa dig att printa. Jag använder mig oftast av storlek "lätt". Då kan du välja om du vill skicka till ombud eller brevlåda. Att skicka till brevlåda har ett par olika prisklasser beroende på paketets vikt. Att skicka till ombud har en fast kostnad på 63kr och då får paketet väga max 1kg så länge det håller sig inom angivna mått. Allt det här är supersvårt att förklara och kan verka förvirrande. Jag rekomenderar att öppna två flikar med FRIMÄRKESTABELLEN och SKICKA DIREKT och börja jämföra priser för att se vad som passar dig bäst.
 
 
Två exempel:
 
♦ Om jag säljer en tröja som väger 186 gram kan jag skicka den med frimärken för 36kr eller spårbart till brevlåda för 49kr. Jag skulle då ha erbjudit båda fraktalternativen i min annons på Tradera så att köparen får välja själv. 
 
♦ Om jag säljer en jacka som väger 644 gram skulle jag ha skickat den som 'Lätt' till ombud för 63kr.
 
Paket med frimärken lämnar jag i närmsta brevlåda- skrymmande måste lämnas in hos ombud. Spårtbart lämnar du in hos ombud, kom ihåg att behålla kvittot till du vet att paketet är framme hos köparen. 

 
 
 
Men vad packar jag i då?
 
Själv började jag återanvända gamla vadderade kuvert men gick så småningom över till sopsäckar - japp, sopsäckar! Jag klipper isär dem, slår in plagget och tejpar ihop. Billigt och ser helt okej ut. Trevligare än en ICA-kasse liksom. Har sett vissa som klär in i plastpåse och sedan presentpapper, jättegulligt men definitivt dyrare (om du inte har en massa presentpapper att återanvända!). Om jag skickar ett par skor slår jag in i bubbelplast och tidningspapper först och sedan ett lager sopsäck. Vid omtåligare grejer försöker jag hitta en lämplig kartong. Undviker alltid postnords förpackningar med färdigt porto (de blå kuverten och kartongerna) då dessa tenderar att bli det dyraste alternativet. 
 
 
PRO TIP! Fråga personalen som står bakom kassan på ditt närmaste postombud om du är osäker eller vill veta mer. De är utbildade och vet allt om detta. Förklara vad du ska skicka så hjälper de dig genom den här djungeln av porto! 
 
That's it! Jag lovar att det blir enklare att förstå när man skickat ett par paket. Om du har en fråga är det bara att kommentera 
 
När vi nu ändå pratar om Tradera kan jag passa på att nämna att jag har ett par annonser som ligger ute just nu. Kolla in om du är intresserad! 

Min traderaprofil.
 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.