Slutprojektet WAYFINDING

~
Sommarlov! Jag har just lämnat in sista projektet i sista kursen i första året på universitetet. Det innebär att jag nu är ledig (totalt ledig!) fram till början av september. Det känns faktiskt bisarrt, jag som jobbat varje sommar sedan jag var 15. Undra om jag kommer att bli uttråkad? Jag ser det mest som en chans att få jobba på egna projekt, lägga ner mer tid på bloggen och bara slappna av. Fan vad gött! 
 
Slutprojektet Wayfinding

Tillbaka till det här projektet jag pratade om. Ett ganska stort och omfattande sådant som vi ägnat de sista två månaderna åt. Det var en interaktionskurs och uppgiften var att skapa ett wayfinding-system till en konferens som kommer att äga rum på universitetet senare i år. Det fanns inget krav att ha en rimlig budget i åtanke men eftersom ens arbete eventuellt kommer att nyttjas kan det ju ändå vara värt att tänka på. 
 
Jag var så lost i början (känns iofs som att jag är det inför varje uppgift). För att begränsa mig lite så att jag kunde hinna med arbetet valde jag att endast göra skyltar som skulle sitta utanför de aktuella föreläsningssalarna.
 
Efter idéer fram och tillbaka, massa iterationer och lite feedback blev detta mitt slutresultat ↓
 


Snyggt photoshopat eller hur haha? Det här med perspektiv-verktyget är väl inte min grej kanske. Jag tror man förstår konceptet i alla fall.

Tanken är takhängda STORA skyltar som snabbt fångar ögat. Flärparna som viks bak på sidorna är där för att man ska hitta i avlånga korridorer när man närmar sig salen från sidan.
 
 
Vad gäller formgivningen är den mörkblå färgen och helvetica helt enligt LTUs grafiska profil medan den gula valts specifikt för detta event så att materialet skiljer sig från nuvarande skyltar. 
 
 
Jag gjorde också en liten kartong-prototyp för att ytterliggare förmedla min idé. Något man kan lyfta upp och pilla på som levererar konceptet. Jag fick faktiskt mycket beröm av min lärare för detta på examinationen, han tyckte det var en strålande idé!
 


Jag designade även en affisch som ett exempel på hur skyltarna rent grafiskt skulle höra ihop med resten av materialet på konferensen. Ur ett helhetsperspektiv skulle alltså övriga skyltar, broschyrer, namnbrickor och allt annat man kan tänka sig gå i denna blå/gula färgskala med helvetica som typsnitt. Kanske man tillochmed skulle kunna ha gula och blå möbler, varför inte måla om vissa väggar och pelare? The possibilities are endless!
 
Det var det, lämna gärna feedback om du vill, det här är ju en idé värd att spinna vidare på tycker jag. Nu ska jag spela frisbeegolf och njuta av solen och ledigheten. Hade! 







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.