Böcker jag läser i sommar

~
Just nu befinner jag mig på västkusten - likt varje år vid den här tiden. Innan vi lämnade Luleå sprang jag iväg till stadsbiblioteket och lånade lite sommarläsning. 
 
Jag har inte läst på många många månader och har inte haft en att läsa-lista på länge. Jag strosade bara omkring mellan hyllorna och plockade upp böcker med fina omslag, som det brukar bli. De tre böckerna jag valde gick i samma ton, helt oplanerat. Jag var tydligen på blått humör. 

 

Jag lånade:
 
» Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde
Handlar om en ung kvinna som flyr Iran med sin man och barn. 30 år senare berättar hon om sitt liv - om flykten och om sjukdomen. "En roman som vibrerar av både sorg och livsglädje, ett känslomässigt knytnävsslag som angår oss alla."
 
Både längtar efter och prokrastinerar att läsa denna bok. Den känns tung, men på ett bra sätt. Viktig. Fattar ni?
 
» Release av Patrick Ness
Handlar om en lördag i Adam Thorns liv då allt vänder. Relationer sätts på spel och Adams liv faller isär. Det är en dag med konfrontationer, sex, kärlek, hjärtesorg och hopp. I utkanten av berättelsen gömmer sig någonting övernaturligt och oroväckande som lämnar ett spår av destruktion efter sig.
 
Lånade på orignalspråket engelska. Tycker om att läsa boken såsom författaren har skrivit den. Har inte läst någonting av Patrick Ness tidigare, men förstår att hans skrivspråk är väldigt omtyckt. Ser fram emot denna ungdomsroman! 
 
» Du Springer av en massa författare
"Vi springer genom livet, ibland fort, ibland långsamt, och ibland förbi händelser som får oss att stanna upp. Kanske får händelserna oss att förändras, att bli nya former av oss själva, kanske händer ingenting och vi springer bara vidare, kanske hamnar vi någonstans mitt emellan och springer vidare som en blandning av de olika versionerna av oss själva." 
 
Du Springer är en samling av noveller, serier och dikter som alla går i samma anda. Eftersom jag följer Flora som är en av författarna hade jag redan hört talas om boken när jag såg den på en hylla i biblioteket. Den är väldigt lättläst då den består av flera korta berättelser så jag läste ut den på bilresan ner hit. Rekommenderar! Väldigt bra bok. 
 
 
Det var alles! Har ni läst någon av böckerna? Några andra rekommendationer till mig? Försöker bli en sån som läser böcker igen, har saknat det. 







Kommentarer
Emma Engström

Åh att läsa är ju himla mysigt! Tusen tack för tipsen <3

2019-08-07 | 18:29:51
BLOG: http://nouw.com/emmaengstrom
Ida

Tack för boktips, alla dessa verkar bra och läsvärda! Och orginalspråk är nästan alltid bäst läsupplevelse håller jag med om!

2019-08-10 | 11:29:53
BLOG: http://idasivertsson.blogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.