Univers av Adrian Frutiger

~
Jag inser att jag har varit kass på att skriva någonting om mina skoluppgifter. Jag vill ju visa upp det jag gör på dagarna och sådant jag blir nöjd med! 
 
Just nu läser vi en typografikurs och pratar därför väldigt mycket om olika typsnitt, typografer, bokstävers anatomi och läsbarhet. En uppgift innebar att välja ett typsnitt och göra en informativ poster om det samt ett visitkort till typografen som ritade typsnittet. Jag valde Univers av den schweiziske Adrian Frutiger  (som även skapade mitt favoritypsnitt Avenir!) 
 
 
Här är affischen! Som jag kämpade med den här till en början, jag kände att jag satt fast i ett tankespår som jag hade svårt att bryta mig loss ur. När jag väl gjorde det rullade det på riktigt bra och jag hamnade i ett sådant där nice flooow.
 
Jag blev riktigt nöjd med resultatet! Tycker den är både visuellt tillfredsställande och informativ. Kommer garanterat att skriva ut och sätta upp på väggen så att jag kan beundra mitt verk varje dag ;) 
 
Och så visitkortet. Gjorde både en fram- och baksida. Ena sidan är en påhittad logga till företaget Frutiger ritade Univers till och andra sidan är hans kontaktinformation (även den påhittad såklart eftersom han dog 2015). 


Om du tycker att F:et ser lite konstigt ut så har du rätt. Tanken var att koppla till plusset i Schweiz flagga men jag vet inte riktigt om det blev tydligt. Bra idé men oklart om det fungerar i praktiken, kommentera gärna och berätta vad du tycker! Funderar på att låta F:et vara som vanligt och göra ett plus i det vita området ovanför hans namn istället. 

 
I helhet: rolig uppgift och jag blev helt klart nöjd med mina prestationer! Ska absolut bli bättre på att visa upp uppgifter här i bloggen eftersom jag vet att det finns ni som är intresserade. 

På återseende! 







Kommentarer
Joré

Men gud så häftigt!!! Hade nästan själv velat ha postern på min vägg! Håller nog med om att F:et på visitkortet inte riktigt håller i praktiken, tycker det känns för smått relativt till allt annat för att man ska urskilja +-formen!

Svar: Men tack! Vad glad jag blir :) (och tack för feedbacken också!)
Ida

2019-01-15 | 11:25:19
BLOG: http://www.jdfoto.blogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.