5 tips för att undvika kakigt smink

~
Om det är någonting jag har problem med när jag lägger mitt smink på morgonen så är det att det ofta kan se torrt och kakigt ut om jag inte är försiktig. Jag brukar ha väldigt torr hy med en oljig t-zon. I det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina tips och trix för att undvika ett cakeface. 
 
EXFOLIERA MERA
 
Mitt första tips är att exfoliera ansiktet regelbundet för att få bort hudrester och torr hy som kan se kakigt ut under smink. I det här inlägget kan du se vilken skrubb jag använder för ansiktet men det fungerar ju med vilken som helst - du kan till och med göra en egen med produkter från skafferiet! 
 
ÅTERFUKTNING
 
Sedan gäller det ju självklart att återfukta. Vare sig du använder en vanlig återfuktningskräm eller en olja så se till att applicera detta innan sminket. Jag brukar använda en dagkräm från Mario Badescu och även en ögonkräm för Kiehls så att concealern inte ser torr ut eller fastnar i fina linjer under ögonen. 
 
 
LYSTGIVANDE PRODUKTER
 
När jag väljer primer föredrar jag en por-minskande sådan i t-zonen men en återfuktande och lystgivande för resten av ansiktet. Jag rekommenderar Loréal Lumi Primer då den är billig och ger en fin lyster till ansiktet. Vissa gånger blandar jag också in den här primern i min foundation innan jag applicerar min bas. 
 
OLJA + FOUNDATION = JA
 
Min senaste upptäckt att att blanda in någon typ av anisktsolja i min foundation, det fungerar fantastiskt bra för mig! Det gör en sådan står skillnad med att få mitt smink att se mycket mer naturligt ut. Här använder jag den från Kiehls. Det finns mer prisvärda varianter förstås, jag har hört att den från märket Dirty Works ska fungera bra. 
 
 
SETTING SPRAY FÖR FUKT
 
Till sist gillar jag att använda någon typ av finshing spray som brukar få den där pudriga känslan att försvinna och få ditt smink att se mer ut som din riktiga hy. Jag har testat två billigare alternativ från Elf och NYX - båda är bra men den från NYX fungerar snäppet bättre för mig. Den omtalade MAC Fix + är också en sådan spray som ska ge fukt istället för att matta ned.
 
 

HAR DU NÅGRA EGNA TIPS? - Lämna en kommentar!







Kommentarer

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.