Testar Caspule Wardrobe

~
Innan vi sätter igång med det här inlägget måste jag bara ge all cred till Jessica som kommenterade på ett av mina inlägg och skrev till mig att det finns någonting som heter Capsule Wardrobe, hon är anledningen bakom det här inlägget. 

 
Så, jag bestämde mig för att skaffa en så kallad Capsule Wardrobe. Det innebär i korta drag att du delar upp året i fyra olika säsonger (sommar, höst, vinter och vår) och sedan sorterar du din garderob efter dessa årstider och behåller bara plagg som passar till säsongen. Man bestämmer också en siffra, oftast är det 37 med det får man bestämma själv. Denna siffra är hur många plagg du ska hålla dig till under tiden du har en Capsule Wardrobe, om en plagg kommer in i garderoben ryker ett annat. Du får inte heller köpa nya kläder förrän det är dags för en ny säsong och ett byte av kläderna i garderoben.
 
För mig, organsisationsfreaket och impulsköparen passar detta mig perfekt. Jag har nu mycket mer koll på vilka kläder jag faktiskt äger och det är inte samma stress över att ha en överfylld garderob. Kläder som jag rensat ut inför vintersäsongen har jag antingen lagt undan, slängt eller donerat. Jag köper inte heller en massa plagg utan att tänka efter, tack, säger min plånbok.

 
Passade också på att hänga upp lite inspobilder på garderobsdörren som jag också planerar att byta ut till varje säsong. Om du vill läsa på mer om att ha en Capsule Wardrobe kan du läsa Jessicas inlägg här, eller ett 'capsule wardrobe 101' på Un-Fancy.com.


Ett par plagg jag behåller för vintersäsongen. Knästrumpor, tjocka tröjor och mina Dr. Martens. 
 
Jag är så sjukt nöjd och känner mig väldigt mycket mindre stressad över att välja outfits. Sedan har jag ju lite problem med att ha en sådan här garderob då jag har två stycken, (en i min lägenhet och en hemma hos mina föräldrar). Men jag tänker att jag kör på så gott jag kan och drar inte alltför hårt i tyglarna liksom. Tänker också att jag kan göra en update om några månader eller så och berätta hur det går!
 
Rekommenderar alla att testa med en gång!
 







Kommentarer
Sarah

De e najs o fixa i garderoben :)

2016-02-04 | 21:33:31
BLOG: http://CheerSarah.devote.se
Daniella 🌙

Jag kommer definitivt vara motiverad till att sortera ut det som inte passar ifaaaall jag kanske kommer i det om jag kommer igång med träningen någon gång...

2016-02-04 | 22:32:52
BLOG: http://vapenbroder.blogg.se/
Ida Lindborg ♡

så fiint :D

2016-02-06 | 12:16:30
BLOG: http://youknowiidaa.blogg.se/
Jessica

Kul att du testar en Capsule Wardrobe! Och tack för länkningen! Jag tror att det kommer funka bra även om du bor på olika ställen, det är ju bara att anpassa efter sin egen situation :)

2016-02-06 | 15:23:40
BLOG: http://jessical.blo.gg/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.