Hur du överlever måndagar

~
Jag vet hur det känns, söndagsångesten kryper fram. Men varför har vi egentligen söndagsångest? För min del stavas svaret på den frågan m.å.n.d.a.g.a.r, usch. En sak är säker - jag är definitivt inte ensam om det. Därför knepade jag ihop en lista som kanske hjälper dig att överleva måndagar, eller vilken dag som helst på veckan för den delen. 
 
 

Det låter hemskt, helst av allt vill man ju ligga i sängen så länge som möjligt innan man måste göra sig i ordning. Men jag har märkt att det faktiskt hjälper att stiga upp lite tidigare och ta det lugnt på morgonen. Jag dricker gärna en kopp kaffe, sitter extra länge vid frukostbordet och lägger ned mer tid på sminket. Detta gör att jag inte blir lika stressad resten av dagen - allt blir på något vis lite lugnare. Jag brukar ibland också sitta och göra bort läxor på morgnarna, vilket gör att morgonen känts väldigt produktiv - och det är alltid en skön känsla. 


Var aktiv på lektionerna/när du jobbar. Oftast kan jag bara hålla kvar mitt fokus på skolarbetet jag gör i 20 minuter innan jag försvinner bort i andra tankar eller börjar snegla på klockan var tredje minut för att jag vill att lektionen ska ta slut. Men om du verkligen försöker att vara aktiv, ställa frågor och jobba hårt går dagen mycket snabbare, och igen - du kan avsluta dagen och känna att du varit produktiv.


Planera in något att se fram emot efter dagen. Detta hjälper mig väldigt mycket. Det behöver inte vara något stort - kanske att fika med en kompis på stan eller bara att ta ett varmt bad när du kommer hem. Det fungerar också som en liten belöning för att du tagit dig genom dagen. Min belöning till mig själv brukar vara att ta lite egentid där jag sätter på en podcast eller musik i bakgrunden, tar fram mitt ritblock och börjar skissa utan planer eller förväntningar. Då mår jag riktigt bra. 
 
Försök att inte tänka så himla mycket på att det är en jobbig dag framför dig. Försök i stället att se alla möjligheter. Det är jättesvårt, jag vet - bland det svåraste du kan göra. Men övning ger färdighet. Och att ha en positiv inställning, vare sig det är inför måndagen eller inför livet kommer att förändra allt. Och så glömmer du inte att le förstås! 







Kommentarer
Jessica Antemyr

Så bra inlägg! :)

Svar: Tack! :)
Ida

Lydia Elstig

Härliga tips ska verkligen testa dessa!

2015-03-23 | 21:19:36
BLOG: http://lydiaelstigs.blogg.se/

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.