Hemligheten bakom att vara lyckligare

~
Det kan vara de allra minsta sakerna i mitt liv som får mig på dåligt humör, ger mig ångest eller förstör min dag. Att det är måndag imorgon, att något jag sett fram emot blir inställt, eller att den där gubben på bussen var så otrevlig. Och det blir inte lätt att ha en bra dag när jag låter mig påverkas så lätt av dessa saker. Av någon anledning låter jag de små, mindre bra sakerna ta mer plats än de små, bra sakerna. 
 
Första steget till att ha en bra dag är att intala dig själv att det är en bra dag idag, att du är på ett bra humör. Så, varje morgon när jag vaknar och ska iväg till jobbet eller skolan eller vad det nu kan vara - då tar jag ett djupt andetag och säger till mig själv: "Idag kommer bli en bra dag. Idag är jag glad." Sedan ler jag också, för att ytterliggare övertyga mig själv (även om jag är dödstrött och helst av allt bara vill somna om igen). Och ja, det fungerar. Testa så ska ni få se. 
 
 
 
Sedan kommer det svåra. Det svåra är att skjuta bort alla negativa tankar som ploppar upp i huvudet under dagen. Jag försöker verkligen radera ut varenda liten negativ tanke - stor som liten. Ett "men åhh det är ju fem timmar kvar innan jag slutar" försöker jag vända till ett "wow, det har redan gått två timmar, tiden går så fort". Jag ger mig själv små utmaningar att inte tänka negativt på tio minuter, sedan en halvtimma och sedan en hel timma. Det låter inte svårt, men ni kan inte föreställa er hur många små negativa tankar som dyker upp på tio minuter. Sådana man knappt reagerar över om man inte fokuserar på att inte tänka dem. 
 
Utamana dig själv, jobba med dig själv. Bli bättre på att skjuta bort negativa tankar eller vända dem till positiva sådana. Det tar tid, och det är inte enkelt. Men efter ett tag blir det lättare och lättare - och du blir en gladare människa. 
 
Där har ni hemligheten bakom att vara lyckligare, gott folk. 







Kommentarer
Ruff

Åh detta är också något jag tänkt på! :D Så fin blogg föresten

Svar: Ja, det är viktigt tycker jag :) Och tack!!
Ida

2015-07-25 | 12:33:41
BLOG: http://lonelynights.blogg.se

WRITE YOUR COMMENT HERE:


name:


e-mail address:


blog address:


comment:

Trackback


» så trevligt att du hittade hit!
jag är en kaffeberoende boknörd med passion för grafisk design. här kan du läsa om sådant jag älskar och sådant jag tänker på. «




Ida Eriksson, 21
LULEÅ

mer om mig.